Asta og Julie var skoletrætte

04. januar 2017

Asta Rydder Pedersen fra Randers og Julie Bech Christensen fra Horsens var godt og grundigt trætte af deres skole. Derfor valgte de at tage deres efterskoleår i 9. klasse.

- Jeg var kørt fast, og havde brug for at prøve noget nyt. Det hele var blevet noget rutineagtigt, og jeg havde tænkt på efterskole lige siden 6. klasse, fortæller Julie.

Astas klasse var blevet blandet op med mange fra andre skoler på grund af skolelukninger, og hun gad ikke mere.

- Mange sagde, at jeg skulle vente til 10. klasse og tage efterskolen som en 'slapper', men jeg ville hellere hurtigt videre, siger Asta.

Bryder et mønster

De to er med til at bryde normen, som er at tage efterskole i 10. klasse. På Midtjysk er der dobbelt så mange 10. klasser, som 9. klasser.

Men det betyder ikke det store i hverdagen, mener de to.

- Jeg kan godt lide at omgås folk med mere erfaring og viden, og mit ordforråd er blevet større, mener Asta.

- Jeg mærker ikke, at mange af kammeraterne er lidt ældre, og vi har jo de samme emner, tilføjer Julie.

Får et fagligt løft

Begge følte, at de var klar til efterskole, og de mener, at de har fået et fagligt løft.

- Jeg fattede ikke fysik og kemi før, og troede, at jeg kun var sprogligt begavet, siger Asta, som har fået øjnene op for andre talenter på efterskolen.

Julie hadede dansk og naturfag i folkeskolen, men også hun har opdaget nye sider af sig selv gennem undervisningen på efterskolen.

- Vi lærer meget af at være sammen med dem fra 10. klasse, siger de to samstemmende.

Asta og Julie (1)

- Vi lærer meget af at være sammen med dem fra 10. klasse, mener Asta Rydder Pedersen og Julie Bech Christensen.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?