Benjamin og Maja snusede til efterskoleånden

22. februar 2018

De to nuværende elever Benjamin Binzer fra Østbirk og Maja Domino fra Svendborg tænker med glæde tilbage på dengang, de deltog i Et Døgn På Midtjysk. For dem var det en afprøvning af, om det der efterskole nu også var noget for dem.

Benjamin Binzer fra Østbirk drømte om at komme på efterskole. Han følte sig helt klar allerede i 6. klasse, men han måtte jo vente til 9. klasse. For at være helt sikker på, at efterskolelivet var noget for ham, meldte han sig to gange til Et Døgn På Midtjysk Efterskole.

- Det var fedt at få en smagsprøve på efterskoleånden, siger han i dag, hvor han nu er med til at planlægge de to dage for nye unge, som vil prøve at gå på efterskole et par dage.

I starten var han lidt trykket ved at skulle være sammen med så mange mennesker, men han syntes, at lærerene var gode til at ryste eleverne sammen.

- Når man går i Folkeskolen kan man ikke forestille sig oppe i ens hoved, hvordan det er at gå på efterskole. Et ophold et par dage er meget bedre, end at komme på besøg til Efterskolernes Dag, siger han.

Møder nye mennesker

Også Maja Domino, som kommer fra Svendborg, har prøvet Et Døgn På Midtjysk.

- Hvis man er i tvivl om, efterskole er noget for en, så er det ikke så farligt at prøve et par dage. Man har muligheden, og man møder en masse nye mennesker, og så bliver man mere afklaret, mener hun.

Også selv om man slet ikke tænker på at gå på efterskole, er det under alle omstændigheder nogle fede dage, mener de to.

- Man har jo fri for skole, og så er det fedt at komme ud og prøve noget andet, siger de.

Sebastian og Maja

Benjamin og Maja har stadig de T-shirts, de fik på Et Døgn På Midtjysk. I dag efter brug i flere år måske lidt små og forvaskede, men stadig et kært minde.