De sprang ud på væggen

02. januar 2017

Seks elever meldte sig til valgfaget 'Spring ud'. Her lærte de at tro mere på sig selv, at turde henvende sig til fremmede og at række fingeren op i timerne. Og til sidst lod de sig fotografere og hænge op på væggen.

En af forudsætningerne for at man kan udvikle sine faglige kompetencer er, at man i et trygt miljø kan arbejde med sig selv og sit selvværd, mener lærerne på Midtjysk Efterskole.

En af måderne at nå de forudsætninger er gennem valgfaget 'Spring ud'. På faget skal eleverne arbejde med deres stærke sider.

- Gennem træningen skal eleverne opnå flere positive følelser, udvikle en mere positiv selvopfattelse, hvilket til sidst gerne skal resultere i bedre trivsel, og åbne for større faglighed, siger Majbritt Jensen, som er lærer på faget.

Vil være bedre til at fremlægge

Nanna Holde Faurholt fra Silkeborg meldte sig til valgfaget, for blandt andet at blive bedre til at fremlægge overfor andre.

- Jeg har lavt selvværd og altid er blevet mobbet. Nu har jeg besluttet, at det skal være anderledes, siger Nanna.

En af øvelserne har været at gå ud i byen og henvende sig til fremmede. Det har Nanna aldrig brudt sig om.

- Jeg er ikke så god til at møde ekspedienter i en butik. De har for travlt til at tale med mig, mener Nanna.

Men hendes øvelse i Ejstrupholm forløb fint. Hun var både i en genbrugsbutik og hos slagteren.

- Jeg troede, det var sværere, end det var, siger Nanna, som fik en fin samtale med slagteren om noget kød til fire personer.

Ud af indelukketheden

Også Søren Smedegaard fra Augustenborg meldte sig til valgfaget for at komme mere ud af sin indelukkethed.

- Jeg vil gerne blive bedre til at hvile i mig selv, og gøre grin med mig selv. På min gamle skole var jeg meget stille, men på efterskolen har jeg tænkt, at jeg lige så godt kan kaste mig ud i at lave det om, siger Søren.

Hans besøg i butikkerne forløb også fint, selv om han syntes, at det kunne virke lidt kunstigt at skulle holde en samtale kørende om brugen af grødris.

- Jeg har altid haft svært ved at snakke med nogen uden for de vante rammer, og det var grænseoverskridende at opsøge ekspedienterne aktivt, men det gik fint, siger Søren.

Stillede op til fotografering

En anden øvelse i valgfaget var at stille op til fotografering. De seks elever gjorde sig umage med makeup og hår, og lod sig beredvilligt udsætte for kameralinsens nærgående søgen. Både Nanna og Søren og de fire andre fra valgfaget hænger nu i fine rammer på efterskolen, hvor alle de andre elever kan se, at her er nogle, som har arbejdet med sig selv.

Spring ud 1

En øvelse i valgfaget var at stille op til fotografering. De seks elever gjorde sig umage med makeup og hår, og lod sig beredvilligt udsætte for kameralinsens nærgående søgen. Fra venstre er det Søren, Josefine, Nanna, Lucas, Courtney og Helene.

Spring ud 2

Søren, Lucas, Josefine og Helene betragter deres egne protrætter, som nu hænger på væggen og skal blive hængende resten af skoleåret som et vidnesbyrd om, at de turde springe ud.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.