Elever byder op til dans

12. oktober 2017

Midtjysk Efterskole stabler årets elevforestilling på benene på fire dage. Til musik af David Bowie tager eleverne publikum med på en lidt usædvanlig rumrejse.

Som altid, når eleverne på Midtjysk Efterskole går i gang med at stable årets elevforestilling på benene, er der hektisk aktivitet. Elever og lærere har forberedt sig på papiret et stykke tid, men selve opsætningen af stykket skal klares på fire dage.

På de få dage skal eleverne øve deres roller og indstudere deres dansenumre, musikerne skal øve musikken, scenograferne skal bygge scenografien, lys- og lydfolkene skal sætte deres grej op og resten skal tage sig af alle de tusinde andre ting, som skal til for at få en forestilling op at stå.

- Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre, hvis alle hænder kommer i spil. Med 142 elever og 35 medarbejdere bliver det til rigtig mange hænder, og forhåbentlig vil de alle bære i den samme retning, så der kommer en forestilling ud af det. Det gør der dog altid, siger Ulla Søndergaard, en af skolens teaterlærer og en af dem, der får alle til at arbejde sammen.

- Eleverne skal opleve, at de er med til at skabe noget sammen, at de arbejder med noget, som tager form gennem processen. Når forestillingen er ovre, og publikum klapper, skal alle få den der følelse af, at det kan betale sig at arbejde sammen, og at vi har skabt en flot forestilling sammen, siger Ulla Søndergaard.

Dans med os

Årets forestilling hedder 'Let's Dance', og den har både et fortællemæssigt tema og et musikalsk tema.

Publikum vil få fortalt historien om astronauten lille Y, som drager ud i rummet og opdager, at verdensrummet slet ikke er, som nogen havde regnet med. På sin rejse ud i rummet gør lille Y opdagelser, som ingen havde troet muligt.

Hun møder mærkelige væsener, går på små planeter for til sidst at lande et sted, hvor andre rumraketter med andre små astronauter møder hende med smil. Undervejs får hun kontakt til mekanikeren X, og bliver forelsket. Kærligheden er gensidig, og svær slippe.

Hvordan det ender, skal vi ikke afsløre her, men sikkert er det, at man ofte skal gå grueligt meget igennem for at finde sig selv. Som underliggende tema ligger den aktuelle diskussion om falske nyheder, og der stilles spørgsmålstegn ved alt. Også ved, om jorden er flad eller rund.

David Bowie har leveret en del af inspirationen til historien, og det er også hans musik, der ledsager den.

- Vi er optaget af Bowies skæve sider, hans leg med identitet og køn, og hans teatralske optræden. Det er noget, de unge i dag også er fascineret af, og de synes, musikken er fed. Bowie kan man ikke altid regne med, og det appellerer også til de unge, siger Ulla Søndergaard.

Forestillingen opføres for omegnens skoler og for forældre torsdag 26. oktober og fredag 27. oktober.

David Bowie

- Vi er optaget af Bowies skæve sider, hans leg med identitet og køn, og hans teatralske optræden. Det er noget, de unge i dag også er fascineret af, og de synes, musikken er fed. Bowie kan man ikke altid regne med, og det appellerer også til de unge, mener Ulla Søndergaard.

Teater

Teaterlinjen boltrer sig i skolens egen teatersal, og laver forestillinger uden for skolen.