Elever laver kontrolleret hærværk

30. august 2017

Nogle kalder det for hærværk. Andre for kunst. Givet er det, at grafitti, som henholdsvis pryder eller skæmmer husmure og togvogne verden over, også vækker store følelser. På Midtjysk er hærværket eller kunsten sat i system, og eleverne i valgfaget Grafitti lærer håndværket fra grunden.

Luften er tyk af spraymaling og lyden af spraydåser, som bliver rystet i et væk. Eleverne sværmer om de opsatte plader som bier om en honningkrukke. De er i gang med valgfaget  Grafitti, og er ved at afprøve de forskellige teknikker.

Inden de bliver sluppet løs med spraymalingen, har de fået en grundig indføring i nogle af tankerne bag grafitti, og hvordan den er opstået som en del af ungdomskulturen i de glade 80'ere, og hvordan den har udviklet sig fra protestform over provokation til kunstform. De har øvet sig på papir, og nu gælder det de lodrette flader. Og det er ikke helt så nemt. Det gælder om at holde spaydåsen lige præcis i den afstand fra væggen, som giver den bedste streg.

- Hvis I holder dåsen langt ude, bliver tegnet sløret. Hvis I går tætter på bliver stregen helt skarp, men til gengæld er der risiko for at malingen løber, forklarer lærer Michael Andersen, som selv er en passioneret grafittimaler.

Han understreger, at eleverne kun får lov til at male på de dertil indrettede plader, og at de lærer, at det er forbudt at male grafitti i det offentlige rum uden tilladelse.

Hærværk i fuldt dagslys

- Vi render ikke rundt og maler om natten, og vi maler kun på steder, hvor vi må male. Og så opfordrer vi selvfølgelig til, at man ikke maler ulovligt. Der findes faktisk flere steder, hvor det er lovligt at male på mure, og det fortæller vi også om. Desuden finder eleverne ud af, at det er dejligt at stå og hygge sig med at male i fuld dagslys, og at være sammen med andre om det, siger han.

Imens er eleverne i fuld gang med at ryste dåserne. Malingen har det med at størkne i dyserne, og så skal der arbejdes en del for at få det ud. Når det så kommer ud, så får kreativiteten til gengæld frit løb.

- Eleverne lærer både noget om det tekniske, det farvemæssige og det formmæssige. Og så leger de med primært bogstaver, som jo er et gennemgående element i grafitti, på en måde, de aldrig har gjort det før, mener Michael Andersen.

Han understreger, at selv om det lugter af spraymaling, er det ikke sundhedsskadeligt.

- Vi arbejde udendørs og vi har masker på, så der skulle ikke være nogen fare, siger Michael Andersen, som selv synes, at malingen lugter fantastisk.

En opfattelse, der som med grafitti, også kan være delte meninger om.

Grafitti 2

Rædselsfuldt eller fantastisk? Meningerne om grafitti er delte. Eleverne lærer både noget om det tekniske, det farve- og det formmæssige.

Grafitti 1

Det kræver høj koncentration at få det rigtige udtryk i sin grafitti.