Frustrerede elever griber til pennen

17. april 2018

Det var frustration over regeringens ghetto-udspil og en mislykket integration, der drev Birgitte, Amalie og Anton til at skrive et debatindlæg. De ville gerne i avisen, men de havde aldrig drømt om, at det skulle lykkes. Det gjorde det.

Tværfaglige projekter udgør en større og større del af undervisningen på Midtjysk Efterskole. Således også et projekt med emnet 'Grænser', og de tre elever Birgitte Schwartz Hvilgelby, Amalie Holmark Andersen og Anton August Sørensen, gik i gang med at diskutere, hvad deres opgave skulle handle om. Regeringens såkaldte ghetto-udspil var netop offentliggjort, og det havde sat deres egne grænser på prøve.

- Vi synes ikke, at det at opstille flere grænser for de udefrakommende, er måden at gøre det på. Hvorfor bliver man ved med at gøre noget, som tydeligvis ikke har virket? Det budskab ville vi gerne have ud til så mange, som muligt, så vi besluttede, at det skulle være en artikel eller et debatindlæg til en avis, siger Birgitte Schwartz Hvingelby.

De tre kammerater gik i gang med at lave research til deres artikel, og det bragte dem omkring alle ordførerne for Folketingets partier. Via mail kontaktede de dem, og stille en række spørgsmål, og flere af partierne svarede.

En balancekunst

- Det var mest partierne til venstre i Folketinget, som kom med reelle svar. De var ikke så overraskende enige med os. Blandt andet havde vi en dialog med Alternativets Josephine Fock, som gav os mere skyts til vores indlæg, fortæller de tre.

Eleverne havde også en telefonisk dialog med Dansk Folkeparti, som ikke var særlig enig med eleverne.

- Det var en balancekunst, for vi skulle prøve ikke at give udtryk for vores egen holdning, og holde spørgsmålene så neutrale, som muligt. Det var en fin samtale, selv om vi var uenige, siger de tre.

Da artiklen var færdig og rettet til, blev eleverne enige med lærerne om, at det ville give mest mening at sende den til en såkaldt højreorienteret avis. Det blev JyllandsPosten.

- For at skabe så meget debat, som muligt, ville vi gerne ramme nogle, som ikke pr. automatik ville være enige med os.

Indlæg skabte debat

Og debat, det blev der. I debatindlægget argumenterer de tre elever blandt andet for, at alle har et ansvar, når det drejer sig om at sikre en god integration.

- Det er ikke kun flygtninge, der skal kæmpe for integrationen. Empati skal være et større fokuspunkt, og vores velstand kan sagtens gavne andre end os selv. Vi har alle et ansvar, skriver eleverne.

I kommentarsporet til debatindlægget på nettet giver flere udtryk for, at de unge blot har deres holdning, fordi de er netop unge. For unge, mener en enkelt debattør.

- Det synes vi, er lidt en flad kommentar. I stedet for at angribe indholdet, angriber han vores alder, mener de tre.

De havde som udgangspunkt tænkt, at deres skriveri skulle i avisen, men de havde aldrig drømt om, at det skulle lykkes.

- Det er bare fedt, at vi kom igennem med vores budskab, og fik nogle reaktioner. Det viser, at det godt kan betale sig at blande sig i debatten, siger de.

Amalie, Birgitte og Anton

Frustration over regeringens integrationspolitik fik Amalie, Birgitte og Anton til at skrive et debatindlæg, som de efterfølgende fik i JyllandsPosten.

Midtjysk Efterskole, Rundvisning

Tag med Mariane og Magnus rundt på skolen, og se den med deres øjne.