Har du spist en isbjørn?

01. juni 2017

Fordommene stod i kø, da de to grønlandske drenge Roberto og Ole startede på Midtjysk Efterskole. I dag er fordommene afløst af viden og fascination. De danske elever har taget godt imod drengene.

- Danskere taler meget hurtigt, mener Roberto Arne Delgado, som trods det latinamerikansk klingende navn er født og opvokset i Grønland. Han mor er grønlandsk og hans far fra Columbia.

Men sproget har ikke været de eneste udfordringer for Roberto. Han har også skullet lære at være åben og lyttende.

- Mine danske venner og danskerne i det hele taget er mere socialt anlagt, end jeg er vant til fra Grønland, bemærker Roberto.

Han synes, at hans ophold på Midtjysk har været en fantastisk oplevelse.

- Jeg var bange for at komme til at savne mine venner og familie i Grønland, men det har jeg ikke haft så meget tid til, siger Roberto.

Fik hurtigt venner

- Det hele er fedt, mener han.

Ole Skifte Jensen, som er født i Ilulissat men har gået i skole sammen med Roberto i Sisimiut, fik venner på skolen allerede efter tre dage.

- Jeg var lidt genert i starten, men da jeg mødte min kontaktgruppe og kom ud på fløjene, gik det hurtigt med at få venner, siger han.

Han havde forventet mange spørgsmål i stil med: Har du spist en isbjørn, kører man i hundeslæde hele året? De kom også, og så kunne han fortælle, hvordan livet i Grønland virkelig er.

- Min far er fisker og jæger, så selvfølgelig har jeg smagt både isbjørn, sæl og andre ting, som kan virke meget mærkelige på en dansker. Jeg kan nu tilføje, at isbjørn ikke smager ret godt, siger Ole.

Han synes, at danskernes opfattelse af Grønland er stereotyp, og er glad for, at han har kunnet oplyse sine kammerater lidt mere om de faktiske forhold i landet.

Tag bare på efterskole i Danmark

Hvis han skal give et godt råd til andre grønlandske unge, som overvejer et år på efterskole, er det: Tag på efterskole i Danmark. Du kommer ikke til at fortryde det. Du vil opleve og lære af danskernes sociale færdigheder, og du vil blive bedre til at møde andre mennesker, mener Ole.

I tilgift har Ole lært at svømme. Det kunne han ikke, for han syntes ikke, at svømmehallen hjemme i Sisimiut var så lækker. På Midtjysk er han blevet så god til brystsvømning, at han for nylig vandt et mesterskab i 50 m bryst.

Nanutoravit?

Nukappissat Roberto Ole-lu Midtjysk Efterskole-mi aallartimmata isummat asissuutit amerlapput. Ullumikkut isummat asissuutit ilisimasaqalernermik alutorsarnernillu taarserneqarsimapput. Qallunaat atuartut nukappissat tikilluaqqulluarpaat.

Roberto Delgado aamma Ole Skifte Jensen Sisimiuni atuaqatigiissimapput. Midtjysk Efterskole-mi ukiumi atuarfiusumi 2016-17 aallartipput, marluullutillu nuannerluinnartunik misigisaqarsimapput. Danmarkimiinnerminni feeriani weekendinilu qallunaani angajoqqaarsiaminniittarput. Marluullutik qallunaat akornanniinerminni piginnaasat ilikkarluarsimavaat, kalaallillu inuusuttut allat Danmarkimi ukiumi ataatsimi efterskolernissaat kajumissaarutigalugu.

Ole-p oqaatigaa qallunaat Kalaallit Nunaannik isiginninnerat nutaartaqanngitsoq nuannaarutigaalu kammalaatini Kalaallit Nunaanni pissusiviusunik paasitilaarsinnaasimagamigit.

Nukappissat marluullutik Kalaallit Nunaanik maqaasinissartik annilaangagilaarsimavaat, kisianni maqaasinissaminnut piffissaqarpallaarsimanngillat.

Roberto

Ole Skifte Jensen

- Jeg var lidt genert i starten, men da jeg mødte min kontaktgruppe og kom ud på fløjene, gik det hurtigt med at få venner, siger Ole Skifte Jensen.

Familien Høj Andersen m.fl.

Hos plejefamilie

Roberto og Ole bor hos en dansk familie, når de ikke er på skolen. Det er skolens sekretær, Marianne, som har stillet husly og hjemlig kærlighed til rådighed for de to. Her ses fra venstre Marianne, Roberto, Ole og Benny.