Jobbet er dit

14. november 2017

Nervøsitet blev afløst af lettelse, da eleverne på Midtjysk skulle til jobsamtaler. 23 forældre havde sagt ja til at indtræde i rollerne som chefer på jagt efter nye medarbejdere. Efter samtalerne sagde de fleste elever: Nå, var det bare det.

Jobsamtalerne var lagt til rette som perler på en snor. En efter en trådte eleverne, som i forvejen havde skrevet en ansøgning til et bestemt job, ind foran en kommende chef flankeret af en lærer og kammerater fra ansøgerens kontaktgruppe.

Forældrene repræsenterede mange kompetencer indenfor virksomhedsledelse og rekruttering af medarbejdere, og de var rustet til tænderne med skarpe uddybende spørgsmål til ansøgerne.

Stemningen var fra starten spændt, og mange elever var synligt nervøse. Men efterhånden som samtalerne blev afviklet, faldt der mere ro over feltet.

Det var lidt nervepirrende

- Det var lidt nervepirrende at skulle sidde foran én og forsvare det, jeg havde skrevet. Jeg var også bange for, at de skulle stille nogle spydige spørgsmål. Men det var ikke så slemt, siger Amalie Holmark Andersen, som går i 10. klasse.

Hun havde søgt et job som sygeplejerske på en børneafdeling, og det er et job, som hun også gerne have ude i det virkelige liv, når den tid kommer. Så for hende var det en god anledning til at øve sig i at søge netop sådan et job.

Dines Lauritsen, som går i 9. klasse, havde valgt at søge et job som bartender, fordi han synes, det er hyggeligt at stå i en bar. Om det også bliver hans endelige karrierevalg til sin tid, er han dog ikke så sikker på.

- Jeg tror, jeg er bedre klædt på til at klare en jobsamtale nu, hvor jeg ved lidt mere om, hvordan det foregår, siger Dines efter samtalen. Den forløb efter chefens mening godt.

Cheferne var imponerede

- Jeg er meget imponeret over, hvor seriøst de fleste af eleverne er gået til opgaven. De er gået til den som om, det var i det virkelige liv, siger Lene Schødt Sørensen. Hun arbejder til daglig som leder på en afdeling for psykiatri og misbrug.

Hun er også overrasket over, hvor målrettede, de unge ansøgere er.

- De har gjort sig nogle ret indgående tanker om, hvad de skal på sigt, selv om der er noget tid til, de skal vælge for alvor, siger hun.

Også Lene Jorsal er imponeret over, hvor engagerede, eleverne er. Hun er jobrådgiver til daglig, og oplever mange voksne, som ikke klarer sig lige så godt, som eleverne.

- Deres ansøgninger er gennemarbejdede, og de har været meget nysgerrige på, hvad det var for et job, de skulle søge. Det kom en lille smule bag på mig, at de havde været så meget nede i detaljerne, siger hun.

Hun noterer sig også, at eleverne havde forberedt gode spørgsmål til hinanden, og at de der i gennem opdagede nye sider af hinanden.

- Flere har sagt, at de var enormt nervøse, men bagefter har de sagt: Nå, var det bare det, siger hun.

Jobsamtaler, Amalie

Amalie fortæller, hvorfor hun har søgt netop det job, hun har søgt. Kammerater fra kontaktgruppen, lærer og chef lytter med.

Hvordan er det at have et barn på Midtjysk

Forældre til elever på Midtjysk kommer også på arbejde. Hør, hvad en række forældre har oplevet.