Julie og Jarl skiftede efterskole

25. april 2017

Julie Stougaard Andersen og Jarl Raaby Thomsen var landet på den forkerte efterskole. For dem. De syntes ikke, at deres efterskoleophold var så sjovt, som det burde være, og så ledte de efter et andet sted.

Jarl havde været på sin efterskole i seks måneder med en nagende fornemmelse af, at efterskolelivet for ham burde være sjovere. Han havde venner og objektivt set, var der ikke nogen problemer. Men det svingede ikke rigtigt, og da vinteren havde meldt sin ankomst og mørket sænkede sig, syntes han, at eleverne trak sig mere og mere ind i sig selv.

- Der skete ikke rigtig noget i fritiden. Folk isolerede sig på værelserne, og hvis der skulle sættes noget i gang, skulle man selv gøre det, siger Jarl.

Han er meget socialt anlagt, og vil gerne have mange mennesker omkring sig.

- Det var selvfølgelig et luksusproblem, men da jeg nævnte over for min kusine, at jeg ikke syntes, at efterskolen var superfed, sagde hun: Man skal ikke være på efterskole, hvis ikke man har det sjovt. Det blev anledningen til at vi kontaktede Midtjysk, fortæller Jarl.

Han kendte godt skolen, og var også skrevet op, men var kommet på venteliste, og nåede altså ikke at få en plads før skolestart. Til hans held havde Midtjysk netop fået en ledig plads, og den fik Jarl. Han lægger især vægt på, at der næsten altid er aktiviteter, man kan melde sig til både i weekenderne og om aftenen.

En satsning

Julie oplevede sine første måneder på efterskole som en lang række af nederlag.

- Jeg fik ingen venner, blev indelukket og ked af det, og det forstærkede en uheldig glidebane. Jeg kom til at sidde fast, og blev mere og mere usikker på mig selv, siger Julie.

Hun kan ikke pege på nogen eller noget konkret, som forhindrede hende i at klikke ind på de andre. Det skete bare ikke. Også hun kontaktede Midtjysk, og fik en pludselig opstået ledig plads.

- Her var nye muligheder, ingen kendte mig, og alle var meget åbne overfor mig. Efter et par uger følte jeg, at jeg havde fået venner, siger hun.

Hun betegner skiftet som et sats, som har været værd at tage.

- Her er folk med flere forskellige interesser, og her er plads til, at jeg kan være mig selv, siger Julie.

Både Julie og Jarl har lagt deres gamle efterskoler bag sig og koncentrerer sig om at få fuldt udbytte af opholdet på Midtjysk.

Julie og Jarl

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.