Julie og Natasja skabte et mareridt

07. marts 2017

Et mystisk lys. En skræmt pige, presset op i en krog. Hjertelyde, flugt gennem skoven. En pige i lette gevanter, som bliver druknet i en svømmehal. Det er nogle af ingredienserne i Julie og Natasjas mareridtsagtige film.

Gentagelsen hedder filmen, og de to piger lavede den sammen med resten af det lille filmhold på kun en weekend. Julie har instrueret, Natasja har redigeret og klippet, og hun spiller selv hovedrollen. Kammeraterne har stået for alle de andre funktioner.

- Filmen handler om pigen Amanda, som for mange år siden kidnappede og torturede en pige. Hun blev aldrig straffet for sin ugerning, og nu gennemgår hun i drømme de samme pinsler, som den kidnappede pige, fortæller Natasja og Julie.

Elsker film

De er begge meget optaget af film og filmiske virkemidler, og de henter deres inspiration i de film, de ser.

- I den her film er der elementer fra klassiske gyserfilm, hvor vi for eksempel også har menneskelignende skabninger, som kravler rundt i skovbunden. Alt sammen med til at skabe den uhyggelige stemning, siger de to.

Filmproduktionen fandt sted i forbindelse med en weekend, hvor der var en obligatorisk aktivitet med at lave film. Andre elever lavede andre film.

Natasja og Julie har altid syntes, at film, er spændende, og de ser mange af dem.

- Det sjoveste er at klippe filmen sammen, mener Natasja, som er godt inde i det redigeringsprogram, hun bruger. I Folkeskolen brugte hun også ofte film i sine afleveringer.

De to overvejer, om de skal tage en uddannelse indenfor film.

Julie og Natasja

Julie og Natasja er begge vilde med film. Da der var weekend med film på programmet, greb de chancen, og skabte et mareridt.

Gentagelsen

Natasja og Julie har skabt et mareridt på film. Se det her.