Klasselokale blev til projektrum

28. august 2017

Nu er det slut med at sidde og se på en lærer og en tavle. Klasselokale anno 2017 er lokaler, som indbyder til at arbejde i projekter. Derfor har Midtjysk igennem et stykke tid arbejdet på at udvikle nye læringsrum. Det foreløbige resultat stod klar efter sommerferien.

- Vi vil gerne udvikle nogle læringsrum med flere muligheder for at lave projektorienteret og dialogbaseret undervisning, siger viceforstander Helle Nørregaard.

Hun mener, at arkitekturen indbyder til en særlig måde at være i den på, og at Midtjysk er bygget i en tid, hvor eleverne for det meste sad på deres stole og kiggede på en lærer og en tavle. I dag skal der udvikles flere læringskompetencer, og det kræver nogle andre fysiske forhold. De skal blandt andet være mere fleksible.

- Vi er en moderne efterskole, og vil gerne følge med tidens krav til undervisning. Det danske uddannelsessystem efterspørger i stigende grad studerende, som kan samarbejdets kunst. Det er blandt andet i det lys, de nye lokaler skal ses, siger hun.

Gulvet kan også bruges

I de nye rum er ønsket om mere fleksibilitet kommet i møde med færre vægge, skydedøre og borde med hjul, så de kan flyttes rundt. Desuden er der siddepaller, hvor man kan sidde i mere uformelle grupper og arbejde.

Helle Nørregaard tilføjer, at det ikke er lokalerne, der skaber ny undervisning, men at de kan indbyde til det i større eller mindre grad. Det, skolen går efter, er lokaler, som inviterer til at man udvikler nye læringsformer.

At dømme efter de første erfaringer, har eleverne taget godt imod den nye indretning, hvor man både kan rydde hele lokalet og sidde på gulvet, eller man kan trække bordene frem, og sætter sig i de grupper, man arbejder i.

_C0P8141-min.jpg

Nye læringsrum, elever på gulv