300 efterskoleelever synger i kor

18. november 2016

Der bliver tale om intet mindre end et gigantisk kor, når elever fra en række efterskoler i Region Sydøstjylland mødes for at dyrke den ædle kunst at synge i kor.

Det er en tilbagevendende begivenhed, at skolerne i regionen bruger en hel dag på at synge sammen. På den dag går alt op i en større enhed: Eleverne elsker at være sammen på kryds og tværs, de mærker, at de er en del af et stort fællesskab, og de lytter til hinanden og bakker hinanden op.

-I modsætning til de fleste andre stævner, hvor skolerne hen over skoleåret møder hinanden, er kortræffet karakteriseret ved ikke at indeholde noget konkurrenceelement, siger arrangøren Morten Pehn.

Han er musiklærer på Midtjysk Efterskole, og har stået bag kortræffet igennem en lang årrække.
– Man mærker en helt unik energi, når de unge står fælles om at løse den store samarbejdsøvelse det er, at få forskellige sange og stemmer til at gå op i en højere enhed, siger musiklærer Morten Pehn.

Synger sammen for første gang

For de fleste deltagere er det første gang, de oplever den lydmæssige kraft, der opnås, når 300 elever står sammen om at synge – en oplevelse der helt sikkert bliver for livet.

Line Groth Riis, som er en yderst erfaren og kompetent korleder står for den musikalske ledelse af kortræffet.

– Vi har igen lokket Line Groth til at komme i år. Hende kender vi som en engageret og inspirerende underviser med meget på hjerte.

Koncertprogrammet består af de deltagende skolers egne korværker samt fælleskorets opførelse af workshoppens sange.

Koncerten finder sted tirsdag 6. december 19:00. Alle er meget velkomne og der er gratis adgang.

Musik

Musiklinjen holder til i skolens musiklokaler, hvor der er studier og instrumenter, og hvor man kan indspille musik. Linjen giver også koncerter uden for huset.