Laura går gerne forrest

15. december 2016

Trods sin spinkle statur er Laura Grønborg én af dem, der går forrest, når der skal tages fat. Men sådan har det ikke altid været.

Ifølge friluftslærerene på Midtjysk Efterskole går Laura altid til den, og viser kammeraterne vejen. Hun er overskudsagtig og utroligt god til det sociale. Hun tager den tungeste rygsæk og de sejeste vandrestøvler på uden at kny. Siger lærerne.

Foreholdt disse oplysninger siger Laura:

- Nå, gør jeg det. Det har jeg ikke tænkt over.

Hun går i 9. klasse, hun elsker at være ude i det naturen, og hun har besluttet sig for, at hendes efterskoleophold skal være en ny start. Og det er åbenbart lykkedes.

- Jeg vil medgive, at hvis jeg føler, at det er noget, jeg kan klare, så tager jeg gerne initiativet. Hvis de andre står og glor, tænker jeg 'se nu at komme igang'. Så tager jeg lederskab, siger Laura.

Føler sig hjemme

Men sådan har det ikke altid været. Det er en gnist, der er sprunget på efterskolen. Laura trivedes ikke specielt godt i folkeskolen.

- Det var ikke den skole, jeg ville tage min afgang på. Lærerne var ikke så inspirerende, mange kammerater pjækkede, og flere kedede sig, siger Laura.

Allerede i 7. klasse begyndte hun at tænke i retning af 9. klasse på efterskole. I 8. klasse var hun overbevist. Også om, at det skulle være Midtjysk Efterskole.

- Jeg følte mig hjemme fra første besøg, og kunne se mig selv gå op og ned ad de lange gange, siger hun.

Tager et fagligt hop

Langt de fleste unge vælger at gå på efterskole i 10. klasse. Men for Laura ville det ikke give mening. Hun ville videre, og hun tænker ikke over, at de fleste på efterskolen er 10. klasse og det år ældre.

- Til daglig mærker jeg ikke nogen forskel, det føles som om, vi går i en stor klasse allesammen, siger hun.

Men det at niveauet er højt fagligt gør, at Laura regner med at tage et ryk opad på den faglige stige.

Laura

Laura Grønborg går i 9. klasse, hun elsker at være ude i det naturen, og hun har besluttet sig for, at hendes efterskoleophold skal være en ny start. Og det er åbenbart lykkedes.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?