Lucas fandt noget, han ikke vidste, at han manglede

23. maj 2017

Lucas Rickart har dyrket atletik det meste af sit liv. Og han er god til det. Så på Midtjysk Efterskole skulle han da dyrke idræt. Troede han. Nu styrker han den mentale form gennem kunst i stedet for gennem fysisk træning.

Hvad får en fysisk stærk dreng, som har dyrket idræt på en rimeligt højt plan i 10 år til at sætte sig ned og lave kunst? Tjaa..det er svært at sige sådan helt præcist. Selv siger han:

- I kunst har jeg fundet noget, som jeg ikke vidste, at jeg savnede. Jeg vidste slet ikke, at jeg manglede den kreative stimulation, som jeg får gennem kunsten.

Han tilføjer, at mens idræt er en aktivitet, som handler om individuelle resultater, som kan måles og vejes, så er der langt mere frie tøjler, når man laver kunst.

- Man ved ikke, hvad det er, man går i gang med, og man ved heller ikke, hvad det skal ende med. Kunst er noget komplet andet, og det bringer ens tanker i nogle helt nye og uventede retninger, siger Lucas.

Plads til egne kreative idéer

Lucas mener, at når man dyrker atletik, er det træneren, der ved bedst og ham, der lægger programmet for træningen. I kunst er der plads til ens egne kreative idéer.

Og så er der gode muligheder for at arbejde sammen med andre.

- Det er dejligt at arbejde sammen med andre om noget, som ikke handler om skolen, siger han.

Han har skåret kraftigt ned på den fysiske træning, men forsøger at holde formen nogen lunde ved lige, når han er hjemme på weekend i Silkeborg, hvor hans forældre bor. Her har han også en gammel guitar, som han har planer om at lave om til et kunstværk af en slags. Og måske vil han vove sig ud i at gå på kunstudstillinger eller se noget teater.

- Det har jeg ikke tænkt på før, men jeg har fået åbnet sindet for nye indtryk. Jeg vil nok helst se noget med bevægelse i som der er i teater, men det er også fedt at se en kunstudstilling, siger han.

Lucas Richardt

- I kunst har jeg fundet noget, som jeg ikke vidste, at jeg savnede. Jeg vidste slet ikke, at jeg manglede den kreative stimulation, som jeg får gennem kunsten, mener Lucas Richardt.

Kunst

Kunstlinjen holder til i et stort atelier i kælderen på Midtjysk. Men mange af udfoldelserne finder sted uden for huset.