Lunas liv blev lutter lagkage

05. september 2016

Da Luna Richart, som netop nu deltager i Den Store Bagedyst på DR1, gik på Midtjysk Efterskole, var det ikke bagværk, der optog hende.

Men hun lærte noget andet på efterskolen. Hun lærte, at man ikke skal være bange for at springe ud i noget nyt. Og hun lærte at indgå i et fællesskab. Begge kompetencer kommer i spil i Bagedysten.

Luna, som netop er blevet student fra Silkeborg Gymnasium, har altid deltaget i familiens aktiviteter i køkkenet, og hun kunne godt lide at have køkkentjans på Midtjysk Efterskole. Men at hun skulle ende som deltager i bagedysten, hvor 10 glade amatørbagere boltrer sig i mel og fondant, havde hun ikke forestillet sig.

Da Luna startede på efterskolen var hun vild med idræt, og sikker på, at det var det hun skulle dyrke på skolen. Men hun endte på skolens vandsportslinje.

- Jeg havde aldrig svømmet én meter før, og det første halve år krabbede jeg rundt langs kanten iført badevinger, siger Luna. Det blev en øjenåbner for hende.

- Jeg fandt ud af, at det ikke er farligt at prøve sig selv af med noget nyt, siger hun.

Castet blandt flere hundrede

Måske er det den indstilling, der har bragt hende til Bagedysten, hvor hun er udvalgt blandt flere hundrede aspiranter. Faktisk blev hun castet til at deltage to gange, men den første gang, syntes tilrettelæggerne, at hun var for ung.

Hun er stadig den yngste deltager nogensinde i det populære program, og det har blandt andet været familiens interesse og opbakning, der har hjulpet hende på vej.

- Min mor fortalte, at far var helt vild med Bagedysten, og at man ikke kunne se sådan et program uden at spise kage til. Det førte til, at vi sad og guffede kager. Vildt kikset og vildt hyggeligt, husker Luna.

Udfaldet er hemmeligt

Mens serien kører er det naturligvis hemmeligt, hvad indholdet er, og hvor langt de enkelte deltagere kommer. Men Luna husker perioden med optagelserne, som fandt sted midt i hendes eksamensperiode, som yderst hektisk. Hun var til optagelser tre dage om ugen, men hun fik sin studenterhue.

Nogle af deltagerne har i spøg har betegnet det at deltage i programserien, som at være på efterskole, og Luna er ikke i tvivl om, at det faktisk ER som at være på efterskole.

- Man er i en boble, hvor alt andet er lukket ude, og hvor fællesskabet betyder alt. Dem udenfor boblen forstår det ikke, siger Luna.

Luna Richart

Luna Richart lærte at indgå i stærke fællesskaber og at prøve noget ny på Midtjysk Efterskole. Nu kommer hun på skolen og bager en særlig Midtjyskkage til elever og forældre, der deltager i Et døgn på Efterskolen i Påsken.