Nicoline og Sophie lukkede pressen ind

05. oktober 2017

Nicoline og Sophie lukkede to journaliststuderende ind i deres liv i 24 timer. Det var sjovt men også lidt grænseoverskridende, mener de to. De lærte, at ikke alt, hvad man ser i pressen, er sandt.

To studerende fra Danmarks Journalist- og Mediehøjskole har i et døgn fulgt to elever på Midtjysk Efterskole. Helt ind på deres værelser, også om natten. De skulle bruge deres ophold på Midtjysk til at skrive en opgave, og de fandt deres 'ofre' ved at spørge alle eleverne, hvem der kunne have lyst til at lade sig følge i et døgn. Nicoline Nymann og Sophie Roholt meldte sig frivilligt.

- Vi syntes, det lød spændende, og det var noget, vi besluttede, at vi ville gøre sammen, fortælle Nicoline og Sophie.

Under de journaliststuderendes besøg, skulle Nicoline og Sophie bare gøre det, de ellers ville gøre.

- Vi skulle lade som om, de ikke var her. Men vi var jo også en slags værter samtidig, så det var lidt svært. De vidste nogle gange heller ikke, hvad de skulle gøre af sig selv, og så kunne det godt blive lidt akavet, fortæller Nicoline og Sophie.

Pinligt at være i spotlight

I løbet af de 24 timer fik gæsterne et autentiske billede af, hvordan det er at gå på efterskole. De var med i spisesalen, de var med til undervisningen og de var med om aftenen. Og da natten faldt på, blev to madrasser lagt ind på gulvet i værelset, så de to studerende kunne sove på dem.

- De fik også et billede af de kedelige ting såsom at gøre rent. De helt almindelige hverdagsagtige ting, som vi også foretager os, siger Nicoline og Sophie, som syntes, at det godt kunne blive lidt pinligt hele tiden at være i spotlight.

- De tog også en masse billeder, og når blitzen lynede, følte vi det lidt mærkeligt i forhold til vores kammerater, siger de to.

De er dog ikke i tvivl, om at de har lært en masse. Blandt andet, at det man ser i for eksempel tv, når man følger nogle menneskers hverdag, ikke nødvendigvis er det sande billede.

- Der var nogle ting, vi ikke gjorde, og nogle ting, vi ikke sagde, fordi vi vidste, at de fulgte med os. Og vi kunne ikke vide, hvordan de ville bruge det, tænker de to.

Nicoline og Sophie

- Der var nogle ting, vi ikke gjorde, og nogle ting, vi ikke sagde, fordi vi vidste, at de fulgte med os. Og vi kunne ikke vide, hvordan de ville bruge det, siger Nicoline og Sophie efter i et døgn at være fulgt af to journaliststuderende.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?