Niklas blev aktiv borger

23. februar 2017

Et år på Midtjysk Efterskole fik Niklas op af lænestolen og ud i samfundet. Her har han allerede manifesteret sig som en ildsjæl, som brænder for at hjælpe andre. Hans første projekt har foreløbigt resulteret i gratis psykologhjælp til unge mellem 15 og 21 år.

Niklas Stentoft Mogensen fra Ringkøbing kom til Midtjysk Efterskole som en engageret ung mand med samfundssind, men også med en vis tilbageholdenhed overfor andre. I dag går han i 1. G på Ringkøbing Gymnasium, og han har allerede været med i sit første projekt for at hjælpe andre.

- Jeg er gået med i et arbejde, som skal skaffe gratis psykologhjælp til unge, som har det svært, fortæller Niklas.

Arbejdet foregår i Unge Rådet i Ringkøbing-Skjern Kommune, og det har resulteret i, at unge i kommunen fra april kan gå direkte ind fra gaden til en psykolog og få gratis hjælp, hvis de føler sig pressede, stressede og psykisk udsatte. Kommunen afsat 1.6 mio over to år til projektet.

- Mange unge bliver i dag presset af alle mulige krav i omgivelserne , og vores projekt skal være med til at forebygge, at det ender i depression og at de dropper ud af skolen, fortæller Niklas.

Fedt at være frivillig

Allerede på Midtjysk Efterskole opdagede Niklas, at det er 'pissefedt' at gå ind i frivilligt arbejde. Han var med i Aktive Borgere, som er et valgfag på skolen, hvor eleverne arrangerer ting for andre.

- Det er måske ikke så cool blandt unge at være frivillig, men tiden på efterskolen gav mig mere selvtillid. Jeg har lært at være lidt ligeglad med hvad andre tænker, og at stå ved det, jeg mener, siger Niklas.

Niklas blev mere rummelig på efterskolen og lærte at acceptere andre, som var forskellige fra ham selv, derudover blev han mere åben og bedre til at samarbejde.

- Det var fællesskabet på efterskolen, der lærte mig det, mener Niklas.

Niklas

Niklas - i midten - kom ud fra efterskolen som aktiv borger.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?