Petrine og Maya fik ny hverdag

28. februar 2017

Selv om et år på efterskole byder på mange forandringer, er der nogle, der ikke kan få nok. De gik til lærermøde med et forslag om, at alle eleverne skulle bytte værelser. Og sådan blev det.

- Vi var nogle, som syntes, at vi trængte til at lære nogle nye mennesker bedre at kende, siger Petrine Tønning Nørgaard fra Randers. Hun var en af de elever, som gik til lærermøde med et oplæg til, hvordan eleverne kunne bytte værelser.

Eleverne mente, at der var ved at gå lidt for meget gruppehalløj i det, og at det kunne være rart at få brudt de mønstre.

- Man snakkede kun med de samme, og mødte ikke nogle nye, siger Petrine.

- Vi trængte til at få noget ny energi i hverdagen, tilføjer Maya Braarup Lyngby fra Højbjerg.

Elevernes oplæg gik på, at værelsesbyttet skulle være for resten af skoleåret, men det endte med at blive en periode på fire uger.

Forslag vakte modstand

Ikke alle elever syntes, at det var en god idé at skulle flytte et andet sted hen. Jeg vil ikke væk fra mine venner, var en typisk bemærkning. Men indvendingerne blev mødt med en opfordring til at tænke positivt.

- Vi sagde til dem, at de skulle gå ind i det med et åbent sind, og ikke være bange for at miste tryghed, fortæller Petrine.

I dag, hvor halvdelen af tiden på de nye værelser er gået, er der nogle, der glæder sig til at komme tilbage til deres gamle værelse, mens andre gerne vil blive i de nye sammenhænge.

- Jeg er kommet på en megafed fløj, og byttet har betydet, at jeg nu sidder med nogle andre mennesker på værelset om aftenen, siger Petrine.

Mens Maya er mere forbeholden, og synes, at det bliver dejligt at komme tilbage i sin 'egen' seng igen.

- Det har været sjovt at prøve, og jeg vil helt sikkert tænke tilbage på det som noget positivt, men det bliver nu dejligt at komme tilbage, siger hun.

Værelsesbytte

Maya og Petrine var med til at tage initiativ til, at alle elever fik nye værelser.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.