Simone og Frederik fik hinanden

15. juni 2017

Simone og Frederik sagde straks ja, da de blev spurgt, om de ville være brudepar. De sagde også ja til præsten. De havde godt nok kun været kærester et par uger, men hvad gør man ikke for en god fest? Og arrangørerne var deres egne kammerater på efterskolen.

Der var brudepiger og en præst. Der var festklædte gæster og veloplagte taler. Der var skål og hurra. Der var brudevals og kysseri i lange baner. Og der var ikke mindst et lykkeligt 'brudepar', som oplevede at blive gift ved første lejlighed. Det hele var arrangeret som en slags rollespil, og det var eleverne selv, der stod bag.

Simone Morratz og Frederik Egsgaard-Fjord stillede gladeligt op til det hele og levede sig ind i rollerne. Det gjorde alle de andre elever også. Nogle som gamle veninder, nogle som ekskærester, onkler eller tanter. Alle havde fået tildelt en rolle, så brylluppet kunne foregå helt efter foreskrifterne.

- Det var et megastort arbejde at planlægge det hele. Vi har nok brugt to timer hver aften, fortæller Caroline Hyldig Timm og Josefine Bøgedal Kongsgaard, som havde taget initiativet og stod for det meste af planlægningen sammen med en håndfuld hjælpere.

På den måde kom de selv til at opleve, hvordan det er at indtage lærerenes rolle, og være dem, der bliver frustrerede, når nogle af kammeraterne pludselig melder fra eller gør noget andet, end det, de skal.

Romantik og hullede strømper

- Det er virkelig irriterende, når folk ikke gør, som man forventer, og vi har lært, at man ikke skal brokke sig så meget, siger de to, som var meget spændte på, om hele arrangementet nu ville forløbe efter planen.

Det gjorde den. Da dagen oprandt, var alle planlæggernes bekymringer glemt. Brudeparret var klar, brudepigerne holdt generalprøve og præsten holdt en tale. De 'nygifte' blev foreviget i romantiske omgivelser, og derefter var der middag med tre retter, hvorunder fædre, mødre, onkler og tanter holdt de obligatoriske taler. Til slut blev der danset brudevals, og det lykkelige par blev kørt rundt i trillebøre på bryllupsrejse med børnechampagne og iturevne strømper.

- Det sjove ved sådan et arrangement er, at alle kommer ud af deres eget rum. De får en rolle, og går virkelig meget op i den, siger de to arrangører, som også lærte, at man hele tiden skal holde sig vågen.

- Der dukker hele tiden nye forhindringer op, som man skal forholde sig til. I hele forløbet op til brylluppet og under festen var vi i den grad 'på', siger de.

Og brudeparret? De sagde ja til hinanden, og gik hjem og sov. På hver deres værelse, forstås.

Caroline og Josefine

- Det var et megastort arbejde at planlægge det hele. Vi har nok brugt to timer hver aften, fortæller Caroline Hyldig Timm og Josefine Bøgedal Kongsgaard, som havde taget initiativet til brylluppet og stod for det meste af planlægningen sammen med en håndfuld hjælpere.

Brudeparret 2

De 'nygifte' tog sig også tid til at stille op for fotografen i romantiske omgivelser. Simone Morratz og Frederik Egsgaard-Fjord fik et storslået bryllup.