Vegetarer har også ret

21. november 2017

Der bliver kræset om vegetarerne på Midtjysk Efterskole. I en periode har køkkenet abonneret på vegetarkasser fra aarstiderne for at få ny inspiration.

Et studie viser, at vores madvaner spiller en væsentlig større rolle i den tilpasning til nye klimaforhold, som hele verden er optaget af. Således kan det påvises, at hvis vi spiser 35 procent mindre kød, og erstatter det med frugt, grønt og fuldkorn, kan vi spare klimaet for 26 procent af madens miljøbelastning.

Det er blandt andet baggrunden for et forsøg på Midtjysk Efterskole. I en periode er vegetarretterne blevet leveret og komponeret med hjælp  fra måltidskasser fra madvirksomheden aarstiderne.

Det skal se godt ud

Vegetarmad skal ud over at være nærende og indeholde alt det, kroppen har brug, også se godt ud og smage godt. Det kan være en udfordring, og derfor har det været nyttigt for køkkenet at få inspiration udefra.

- Jeg kan godt lide at udvikle på ting, og så har vi fået lidt lækrere mad, siger Amalie Holmark Andersen, som er én af skolens mest begejstrede vegetarer.

- Jeg stoppede med at spise oksekød, inden jeg startede på efterskolen. Men så tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne blive rigtig vegetar, siger Amalie.

Hun er forsager kød mest af hensyn til klimaet og miljøet, og i dag har hun slet ikke lyst til kød mere.

- Og det er jo godt, når man er vegetar, siger Amalie med et smil.

På vej mod mindre kød

For køkkenet har eksperimentet som ventet givet ny inspiration til det grønne.

- Vi har set nye måder at tilberede og servere de vegetariske retter, og det har åbnet vore øje. Nå, kan man også gøre sådan, har vi tænkt, siger Køkkenleder Lene Mortensen.

Der er en håndfuld elever, som er fuldtidsvegetarer, og nogle, som er vegetarer, når der for eksempel er svin på menuen. Også en håndfuld blandt medarbejderne foretrækker det grønne køkken. Lene Mortensen har noteret sig, at de fleste både elever og medarbejdere har været glade for de nye retter.

- Vi skal jo hen imod at spise mindre kød, måske skal vi over til at have to vegetardage om ugen på skolen, siger hun.

Vegetar - Amalie

Amalie Holmark Andersen fra Risskov har slet ikke lyst til kød mere. Hun er glad for, at køkkenet har udviklet på vegetarretterne, så de er blevet endnu mere lækre og smagfulde.

Køkken

På Midtjysk er du med til at lave mad.

Ane, Carl og køkkenleder Lene fortæller om livet i køkkenet.