Mere vejledning i hverdagen

13. november 2016

Vejlederne på Midtjysk er i gang med at gøre vejledningen af de unge til en mere synlig og integreret del af hverdagen.

- Vi skal hjælpe de unge med at finde ud af, hvad der passer til den enkelte, og give dem en basis for det valg om uddannelse, de skal træffe til jul, siger en af skolens vejledere, Nanna Kjelstrup Birkkjær.

Hun og hendes kolleger i vejlederteamet er i gang med at udvikle nye metoder, så vejledningen bliver en mere integreret del af hverdagen på skolen.

Et nyt element i vejledningen er, at de unge skal interviewe deres forældre om deres valg af uddannelse og karriere. Derefter skal de præsentere det for kammeraterne i deres kontaktgrupper.

- På den måde får de øjnene op for, at der kan være mange snørklede veje til ens valg. Eleverne kommer i gang med at tage snakken om uddannelse og erhverv med deres forældre. En del forældre har skiftet spor undervejs gennem deres uddannelsesforløb, og de unge opdager måske, at det ikke nødvendigvis er den lige vej gennem gymnasiet, der er den eneste vej, mener Nanna.

- Ved at gøre vejledningen til en del af arbejdet i kontaktgrupperne vil eleverne opleve, at de i trygge rammer kan snakke om deres egne styrker og svagheder, siger Nanna.

Vejledning 24/7

En anden nyskabelse i vejledningen er jobsamtaler, hvor frivillige forældre for en dag agerer 'chefer' for eleverne.

- Vi har oplevet en utrolig interesse for at være med. 19 forældre har sagt ja til at bruge en dag på jobsamtaler på skolen. Jobsamtalerne skal gøre det mere håndgribeligt og virkelighedsnært for eleverne fortæller Nanna.

Hun ser efterskolen som et oplagt sted at lave integreret vejledning af de unge, fordi de er på skolen hele døgnet.

- Det meste af det, vi gør, er vejledning. Det er ikke kun de tre vejledere, men også resten af personalet, som løbende giver de unge input til, hvilken vej, de kan vælge efter efterskolen, siger Nanna.

Nanna

- Vi har gode muligheder for at gøre vejledningen til en integreret del af hverdagen, fordi vi har eleverne 24/7, siger Nanna Kjelstrup Birkkjær.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.