Efterskolernes Aften som online-event

04. januar 2022

Glade elever, rundvisning og orientering om skolen. Alt er næsten, som det plejer. Og så alligevel ikke. For at begrænse smittefaren og passe på hinanden holder vi Efterskolernes Aften som en online-event.  Det sker onsdag 12. januar kl. 18:30 - 20:00.

Midtjysk Efterskole kommer snart til atter at summe af liv, når eleverne kommer tilbage fra en god lang juleferie.

Men ét er de elever, som allerede går på skolen. Noget andet er, at mange andre unge mennesker i disse måneder skal bestemme sig for et efterskoleophold. Åbent Hus-arrangementer hører derfor til dagens orden. Men der er uorden i dagens orden for tiden.

- Efterskoleforeningen har besluttet at aflyse de fysiske Efterskolernes Aften for alle efterskoler.  Men vi har fundet en anden måde at vise skolen frem på, fortæller forstander Bo Thorup.

Et radio og tv-studie

I det nye set-up har skolen etableret et studie, hvorfra der kan sendes live på det mødeforum, som hedder Zoom. I studiet holder en 'studievært' i form af en lærer styr på en række gæster. Det er foruden skolens forstander og viceforstander, et par af skolens nuværende elever. De viser også rundt på skolen fulgt af et kamera, så man kan følge med hjemme i stuerne.

- Vi har testet metoden nogle gange nu, og vi føler os forholdsvis sikre på, at det virker, og at dem, der overværer programmet, får noget ud af det, fortæller Bo Thorup.

Han hæfter sig ved, at ca. 50 familier deltog sidste gang, og at skolen fik lige så mange tilmeldinger til kommende skoleår, som ved fysiske åbent hus-arrangementer.

Undervejs i programmet kan seerne stille spørgsmål via en livechat, så på mange måder ligner det en hvilken som helst anden tv-udsendelse. Eneste forskel er, at man skal være tilmeldt for at kunne logge sig ind.

Tilmelding er nødvendigt. Når du er tilmeldt, vil du få tilsendt et link til online-eventen.

Monopolet, total

Ved åbent hus for lukkede døre er det en studievært og gæster i studiet, der præsenterer skolen online. Billedet stammer fra en tidligere begivenhed.