João til kamp mod salt og sukker

25. april 2017

João Medeiros kom fra Portugal til Midtjysk som volontør. Nu studerer han på Metropol University College i København, og vendte for en kort stund tilbage til Midtjysk for at kigge på elevernes kost.

- Mine studier viser, at de unge har godt styr på madrelaterede sygdomme som bullimi og anoreksi, som bliver meget omtalt i medierne. De kan også nævne diabetes som en madrelateret sygdom, men de ved intet om saltrelaterede sygdomme. Mine analyser og interviews med eleverne viser, at deres viden om indtag af salt er meget lille, siger Joäo.

Han har været på skolen i et par måneder, og har gennemført interviews og analyser af elevernes viden om kost og ernæring. På baggrund af den viden, vil han blandt andet have saltbøsserne i spisesalen erstattet med krydderiblandinger.

- De spiser alt for meget salt, mener han.

Mikroorganismer er gode for os

Han ser også gerne, at eleverne bliver mere bevidste om mikroorganismer, hvordan de kan være en fordel for os mennesker, og hvordan de kan ændre vores kost.

Derfor har han også udført eksperimenter med at bage rugbrød på en surdej, som eleverne selv lavede. Og han har lært dem om fermentering, blandt andet gennem forsøg med at fremstille cider på kefir, gær og sukker.

- Det kan være et godt alternativ til sodavand, det smager lige som cider, og det er meget sundere, siger Joäo, som håber, at eleverne vil give sig i lag med at lave deres egen sodavand.

På baggrund af sine studier laver Joäo en lille rapport om elevernes sundhed og ernæring.

- Jeg vil gerne give noget tilbage til skolen som tak for et godt år som volontør, siger han.

Joäo

Joäo Medeiros tjekker om kefir, gær og sukker udvikler sig, som det skal. Drikken kan være et godt alternativ til sodavand, det smager lige som cider, og det er meget sundere, siger Joäo.

Mia Bodeholdt

Mia Bodeholt smager på den hjemmefremstillede 'sodavand', som består af kefir tilsat gær og sukker.