Midtjysk Efterskole lægger op til mere fællesskab

06. september 2022

Snart er det Efterskolernes Dag, hvor alle landets efterskoler indbyder til Åbent Hus. Midtjysk Efterskole i Ejstrupholm har indført et bookingsystem og lægger i øvrigt op til mere fællesskab.

Mere nysyn. Mere under hjelmen. Mere fællesskab. Mere kurs. Det er temaet i en serie fim, som Midtjysk Efterskole står bag. I filmene ser man elever, som prøver alle skolens seks linjer, og får mere af det hele.

- Skolens historie vrimler med fortællinger om elever, som valgte noget helt andet, end det, de egentlig havde forestillet sig, siger forstander Bo Thorup.

Han nævner i flæng Tobias, som valgte musik. Nicoline, som valgte idræt. Lucas, som valgte kunst. Eller Emma, som aldrig havde spillet musik, men pludselig stod med en basguitar i hånden. Og ikke har sluppet den siden.

- Det er opsigtsvækkende, at de alle valgte et linjefag, de ikke i deres vildeste fantasi havde forestillet sig, da de startede på Midtjysk Efterskole.

Fællesskabet styrker modet

Han tillægger det afgørende betydning for elevernes overraskende valg, at de på Midtjysk får lov til at prøve kræfter med nye udfordringer under de trygge rammer, som skolens lærere og det stærke fællesskab mellem eleverne skaber.

- Man tør mere, når man ved, at de andre ikke står og peger fingre ad én.

Netop fællesskabet er noget, der ligger forstanderen meget på sinde. Han peger på, at skolen fra dag et gør en dyd ud af at få både det store og de små fællesskaber op at stå.

- En efterskole som Midtjysk er et samfund i samfundet. Ikke alle har lige vilkår og ikke samme muligheder. Derfor arbejder vi målrettet for at få alle med i fællesskabet på skolen, siger forstanderen.

Han bruger ordet ’udenforskaber’ til at beskrive det, skolen ikke accepterer. ’Udenforskaber’ er det modsatte af fællesskaber, og det er ikke rart at stå uden for.

- Vi har alle brug for at være en del af noget, mener forstanderen.

Fakta:

Efterskolernes Dag er i år søndag 25. september 13:00 – 17:00. Man kan booke tid til rundvisning og samtale klokken 13:00, 14:00 0g 15:00. Fra klokken 16:00 er der fri adgang. Man booker tid på skolens hjemmeside.

Emma Schlajkjer med bas

Godt nok hørte Emma Schlajkjer fra Kellerup meget musik, da hun startede på Midtjysk Efterskole. Men at hun selv skulle komme til at stå med en bas og gi' den gas, havde hun ikke forestillet sig.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?