Stine tog kampen mod ensomhed og hjemvé op. Og vandt.

11. juni 2018

Mange efterskolelever siger, at deres år på efterskole er det bedste år i deres liv. Sådan bliver det ikke for Stine Kratz. Men hun kan sige, at det blev det år, hvor hun beviste overfor sig selv, at hun kan gennemføre noget, hvis hun sætter sig for at gøre det.

For Stine Kartz, som er født og opvokset i Hamburg med en dansk mor og en tysk far, var et år på efterskole muligheden for at komme væk fra et skoletræt liv i Tyskland. Hun trængte til noget nyt, og en fætter havde prøvet efterskole i Danmark. Ind på nettet, søge efter efterskole med svømmehal, og der lå Midtjysk Efterskole lige til højrebenet.

Det gik også godt den første uge. YES! sagde Stine. Men det gik hurtigt op for hende, at familien var lige lovligt langt væk. Hun fik det svært, havde udtalt hjemvé og drømte om at opgive det hele. Efter en tur hjemme til en fødselsdag kunne hun oven i købet konstatere, at hun var blevet dårligere til at svømme, for hun havde ikke kunnet træne lige så meget, som hun plejede.

- Jeg talte med min mor om det, og besluttede, at jeg skulle stoppe på efterskolen. Men om morgenen snakkede jeg med min far, og han fik mig overbevist om, at jeg skulle give det en chance til, fortæller Stine.

Delte sine tanker

På skolen gik Stines kontaktlærer Nanna aktivt ind i et samarbejde med forældrene og Stine selv om at få hende til at føle sig bedre tilpas.

- Jeg delte mine tanker med Nanna, og det hjalp, siger Stine, som aldrig før har oplevet, at noget var svært for hende.

Efterfølgende fandt Stine ud af, at det også kunne hjælpe at snakke med vennerne.

I dag er hun glad for beslutningen om at blive på skolen.

- Fedt, at jeg kommer til at gennemføre. Jeg kommer aldrig til at sige, at det har været det bedste år i mit liv, men jeg har lært meget om mig selv. Nu ved jeg, at jeg kan udvikle mig, jeg har lært at være mere social, og jeg har lært at omgå mig selv og mine følelser, siger Stine.

I Tyskland venter 10. klasse, og senere gerne studier i Danmark.

- Psykologi kunne være en mulighed, siger Stine.

Stine Kratz

Stine Kratz fra Hamburg havde det svært på efterskolen. Men hun tog kampen op, og besluttede sig for at gennemføre. Det er hun glad for i dag.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.