Et hold præget af nysgerrighed

Skoleåret er i gang. Vi tager temperaturen, og har spurgt lidt op og ned ad gangene: Hvordan har de første dage været, hvad har gjort indtryk på dig, og hvad forventer du af den næste tid?

Tid til ro

Der har været gode aktiviteter, som har rystet kontaktgrupperne og fløjene sammen, de har været samlet i deres klasser og spor, og samtidig har der været tid til ro, hvor vi lærere har haft tid til og mulighed for at tale med vores kontaktelever enkeltvis.  På den måde har vi kunnet opfange de elever, som har haft det lidt svært.

Det gør indtryk, at eleverne umiddelbart har det godt med hinanden og har glædet sig til året på efterskole. Min kontaktgruppe er kommet godt fra start. De første tre har allerede haft fødselsdag, og der er blevet givet gaver, vækket med morgensang og flag på værelset. Et par stykker af mine har også taget initiativ til at bade i søen et par gange om måneden hele året, og sat det i værk allerede uge 1. Fedt! 

I den kommende tid bliver eleverne mere urolige, nu de er faldet lidt mere til.
Nogle af drengene, som allerede nu skiller sig ud og fylder meget, skal vi hjælpe til at fungere godt på skolen sammen med de andre.

De kan li' maden

Vi har kun haft positive oplevelser med eleverne, når de har været i køkkenet for at hjælpe.

Det gør indtryk, at rigtig mange kommer forbi og giver deres mening om maden til kende. Altså, de kommer og siger, at maden smagte godt.

Jeg glæder mig til, at eleverne begynder på rigtige køkkenvagter. Jeg er spændt på om de er lige så positive i forhold til at hjælpe med at lave mad, som de er til at spise den. 

Hurtige fællesskaber

Jeg er overrasket over, at der allerede er blevet dannet et fællesskab. Jeg havde forventet, at eleverne ville være mere tilbageholdende. Men der er også mange åbne elever, som er gode til at fortælle, hvordan de har det.

Jeg har oplevet, at en elev, som var taget hjem i weekenden på grund af stort savn efter hjemmet, kom tilbage og blev modtaget med åbne arme.

I den næste tid vil sammenholdet blive mere tydeligt efterhånden, som flere vil lære hinanden at kende.

Stor nysgerrighed

Den første tid har været præget af positiv nervøsitet. Eleverne er åbne og imødekommende over for hinanden, og man mærker en stemning af at alle er i samme båd.

Det er et hold præget af stor nysgerrighed. For eksempel kommer de hen og siger hej til én, og spørger lidt ind til noget, de har hørt.

Det bliver rart at få nogle rutiner, så eleverne kan komme ind i vanerne. Det giver mere ro og energi til det, man skal lære og til at man kan udvikle sig selv.

 

 

 

 

Louise

Det gør indtryk, at eleverne umiddelbart har det godt med hinanden og har glædet sig til året på efterskole.

Louise Gammelgaard, lærer

Lene M.

Det gør indtryk, at rigtig mange kommer forbi og giver deres mening om maden til kende.

Lene Mortensen, køkkenleder

Joanna

Jeg har oplevet, at en elev, som var taget hjem i weekenden på grund af stort savn efter hjemmet, kom tilbage og blev modtaget med åbne arme.

Joanna Borghus, lærer

Janus

Det er et hold præget af stor nysgerrighed.

Janus Soelberg Frydendahl, lærer