Vi savner vores elever dobbelt op

Hos familien Kjelstrup Birkkjær i Silkeborg er der dobbelt op med savn efter Midtjysk elever. Nanna og Heine skal have hverdagen til at hænge sammen med to børn og hjemmearbejde. Men hvordan er man efterskolelærer fra sofaen?

At være lærer på en efterskole handler meget om at være tæt på eleverne stort set døgnet rundt. At følge deres udvikling, både den faglige og den sociale fra dag til dag. At mærke stemningen blandt eleverne, og at samle op, hvis nogen hænger med næbbet. Det er svært over afstand.

- Vi har ringet rundt til vores kontaktelever, og er i løbende kontakt med dem via snapchat og andre medier. Men vi kan ikke holde om og give kram til dem, der lige har brug for det, siger Nanna og Heine.

Struktur og godt humør

Fra hjemmet i Silkeborg gør de, hvad de kan inden for de rammer, der nu er sat. Også for at få en hverdag med Mathias på 7 og Lærke på 5 til at hænge sammen. Der skal struktur og godt humør til. Heldigvis har de begge dele.

- Vi kan selv planlægge vores tid, og det kan jo også være en udfordring. Men vi har undervisning på skift om formiddagen. Når den ene underviser, laver den anden noget med børnene. Når der er møder, hvor begge skal deltage, bliver børnene sat i gang med noget imens.

- Der opstår også noget kvalitetstid i alt det her, selvom det kræver struktur. Vi spiller også rigtig mange brætspil. Vi plejer at spille brætspil men ikke hver dag, som vi gør nu. Og det er bare nogle rigtig gode og nærværende stunder, vi har sammen der, siger Nanna.

De to lærere sætter pris på, at skolen er god til at stille krav og rammer op for dem, så de kan få det til at hænge sammen. Og så synes de, at de trods afstanden til kollegerne, holder nogle gode og konstruktive møder.

Ikke så meget positivt

Familien står lidt senere op, end normalt, og så bliver der gjort klar til at høre morgensang på DR1. Om eftermiddagen er der udeliv og måske besøg i Randers Regnskov. Altså over nettet. Ipad, perler, tegneskole og så videre.

- Mathias og Lærke er blevet rigtig gode til at lege sammen. Det er måske det eneste positive, vi lige kan få øje på, siger Nanna og Heine.

De synes ikke, at fjernundervisning er nær så godt, som nærundervisning, og har i det hele taget svært ved at få øje på lyspunkterne. Men de er der.

Bedre til fordybelse

- Måske er eleverne lidt bedre til at fordybe sig i undervisningen, og er bedre til at melde tilbage, fordi de har så god tid og ikke bliver distraheret af alt det, der foregår på efterskolen, mener Nanna.

- Men det er nu de samme, som markerer sig i undervisningen på skolen, som markerer sig på skærmen, tilføjer Heine. De tilbageholdende holder sig stadig tilbage.

Dog har de to bemærket, at nogle af de mindre snakkesalige elever, når de sidder der bag skærmen, får munden lidt mere på gled.

- Vi kan virkelig mærke, at alle savner skolen. Og det gør vi også, slutter Nanna og Heine.

 

Nanna og Heine

To lærere, som savner deres elever på Midtjysk. Til gengæld har de selskab af Lærke og Mathias.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?