Lukas kom altid for sent
Lukas følte, at han spillede en rolle. Han var en karakter, opfundet af ham selv, populær blandt kammeraterne, men i virkeligheden ikke sig selv. Og så kom han for sent til alting.
For Lukas Dines Pedersen fra Silkeborg var hele 9. klasse en stor teaterforestilling med ham selv i en af hovedrollerne.
– Hele 9. klasse brugte jeg på at være noget, jeg ikke er. Jeg ville vær den seje, den alle ville snakke med, og det blev jeg også. Men jeg var ikke mig selv, fortæller Lukas.
Pinligt
Han husker det som direkte pinligt, at han ikke kunne stå ved den, han var blevet. Og så var der det med det faglige. Lukas’ mål er at komme på Statsgymnasiet i Aarhus, og det var gennemsnittet ikke lige til.
– Jeg var typen, der bare gik ud og lavede ‘ikke noget’, når vi havde fået en opgave, siger Lukas.
På Midtjysk har han imidlertid fundet en anden melodi. Han har opdaget, at han faktisk har lyst til at lavde de opgaver, han får.
Mod til at være sig selv
– Jeg har lært meget om mig selv. Jeg har fået gode venskaber. Jeg er blevet mere selvstændig, og har fået mod til at være mig selv. Her behøver jeg ikke spille nogen, som jeg ikke er.
Lukas mener selv, at han nu kan være et hundrede procent sig selv.
– Jeg har åbnet op og kan snakke med for eksempel min kontaktlærer om alting. Hun har spillet en kæmpe rolle i min udvikling.
For eksempel har kontaktlæreren sagt, at Lukas sagtens kunne koncentrere sig om det faglige, fordi det sociale liv på skolen ikke ville fordufte af den årsag. Og det har han så gjort.
– Jeg var nødt til at tage mig sammen. Det har været lidt hårdt. Man skal huske at række hånden op i timerne, deltage i timerne og ikke mindst komme til tiden, siger Lukas.
Det er blevet bemærket af kammeraterne og af lærerne, og nu er gennemsnittet kommet op, så den eftertragtede plads på gymnasiet er inden for rækkevidde.