Nøjh…et rigtigt brev
Hvem skulle tro, at efterskolelever elsker at få – og skrive et godt gammeldags brev. Men sådan er det på Midtjysk, og det er bare en lille del af de aktiviteter, elever sætter i gang for hinanden.
Snart opgiver Post Danmark at omdele breve. Tiden er løbet fra den slags gammeldags kommunikation, mener man. Og det er helt åbenlyst, at mængden af breve i postkassen er faldet voldsomt.
Men sådan er det ikke på Midtjysk Efterskole. Her trives brevskriveriet i fuldt flor. Eleverne elsker at sidde om aftenen og skrive breve til hinanden. Vagtlæreren er så postbud, og så kan de heldige modtagere læse et dejligt håndskrevet og måske hånddekoreret personligt brev.
Det er eventfaget, der har taget initiativ til brevskriveriet, og to af dem er Andrea Bloch Østergaard og Emilia Victoria Egholm.
– Det er hyggeligt at skrive breve, og det er hyggeligt at modtage dem. Man kan mærke, at nogen har brugt tid på at lave det, og mange af brevene bliver hængt op, fortælle de to.
De oplever, at det føles som lidt mere vigtigt og bliver meget mere personligt, når det ar håndlavet.
– Vi har ikke vidst, at vi savnede at skrive breve, siger de, og sørger selvfølgelig for, at alle får brev.
Gøre noget for andre
Eventfaget er et valgfag for elever, som gerne vil gøre noget for andre, og brevskriveriet er bare én blandt mange aktiviteter, som eventfaget sætter i gang.
Andrea og Emilias hold har været med til at sætte aktiviteter i bussen til Norge i gang, og de har arrangeret ’after-ski’ i hytterne.
– Alle vil gerne være med, og folk er glade for, at vi gør noget for dem. Vi kan godt lide at gøre små ting, som gør andre glade. Vi kan lide at forkæle folk. Og så vil vi gerne have indflydelse på, hvad der skal ske, siger de to.
De synes også, at de får respekt for det arbejde, de udfører.
– Vores kammerater ved godt, at vi bruger meget tid på at lave aktiviteter.
Pynter på CV’et
Eventholdet kan godt føle lidt nervøsitet, før de skal introducere en begivenhed. Hvad nu hvis folk synes, at det er irriterende og træls? Men så lærer man også noget af det, mener de. Og man lærer noget af, at man nogle gange skal argumentere for sin idé.
– Vi skal blive enige om det, vi lægger frem, og nogle gange, må nogen tage førerrollen. Sådan er det jo, mener de to, som begge synes, at erfaringerne kan bringes med ud i det virkelige liv.
– Det kan vel godt pynte på ens CV, at man har været med til at tage nogle initiativer, mener de.


