_98X0615.jpg

Vi elsker relationer

'Tænk, at sidde til en forældrekonsultation, og opleve, at lærerne kender mit barn'. Sådan siger en forælder i videoen her til højre. Se den, og bliv klogere på, hvad ånden på Midtjysk er.

På Midtjysk laver vi fællesskaber i en mangfoldighed af relationer. Vi tror på, at jo bedre man trives, og jo flere fællesskaber, du indgår i, desto bedre bliver du til at udvikle dig. Ingen udvikler sig i ensomhed. Vi skaber modtryk og medtryk for at finde ud af, hvem vi er, og hvad vi drømmer om.

Vi bryder personlige mønstre

Alt, hvad vi laver på Midtjysk, bygger på relationer. Efter vores opfattelse udspringer dannelse og læring af og i relationer. Det er i de gode relationer, vi lærer noget om at være menneske, og at acceptere at vi er forskellige. I de gode relationer får vi åbnet op for at modtage nyt.

I de senere år er vi begyndt at arbejde med at få åbnet op for læringsmønstre, som eleven måske er kørt fast i. Vi arbejder med studiegrupper, hvor vi åbner for ny læring og dannelse.

Vi går Dialogens Vej

Vejen til at bryde mønstre går gennem de formelle og uformelle samtaler i kontaktgrupperne og andre fora, hvor vi møder hinanden og bliver klogere på, hvorfor vi gør, som vi gør. Eksempelvis har vi elever, som måske har svært ved overgange, svært ved at starte på noget nyt. Så kigger vi på, hvad eleven plejer at gøre, og taler om, hvad eleven måske skal gøre mere eller mindre af.

Ingen lige vej til målet

Livet er en læringsproces, og ingen er perfekte. Vi giver karakterer, ikke som et mål i sig selv, men som et middel til at nå nogle mål. Vi er meget optaget af, hvordan eleverne bliver bedre til at lære noget. Vi mener, at man bliver klogere af at blive bredere i sit fundament, og vi arbejder med at udbrede viden i stedet for at cementere viden. Det er ikke en lige vej, der er mange veje, og vi undersøger, hvilke der er de bedste for den enkelte elev. Kontaktgrupperne er vigtige omdrejningspunkter i den proces.

Forældre kommer også på arbejde

Som forælder vil du opleve at blive inddraget i samarbejdet om dit barns udvikling. Mange forældre oplever, at de får et nyt syn på deres barn, og de hjælper med at holde fast i de aftaler, der bliver indgået.

Hvordan er det at have et barn på Midtjysk

Forældre til elever på Midtjysk kommer også på arbejde. Hør, hvad en række forældre har oplevet.

Dialogens Vej

Vi er glade for at bo på Dialogens Vej. Det forpligter.