14 dages praktik blev til 40 års arbejde

07. august 2023

I august kan Ulla Vistesen skrive sig ind i en fornem række af 40-års jubilarer på Midtjysk Efterskole.

Egentlig var det meningen, at Ulla Vistesen bare skulle prøve at være i køkkenet på Midtjysk Efterskole i 14 dage i praktik. Men, vupti, blev de 14 dage til 40 års fuld beskæftigelse. Hvordan kunne det gå til for en ung pige, som ikke på det tidpunkt forestillede sig, at hun skulle komme til at stå i et køkken resten af sit arbejdsliv?

Ja, svaret blæser lidt i vinden, men selv om Ulla måske nok forestillede sig, at hun skulle 'noget med børn', som blev det altså madlavning. Ganske vist også med børn, men nogle lidt større af slagsen, for på Midtjysk deltager eleverne i madlavningen sammen med personalet.

Og det er måske her kimen til forståelsen af Ullas valg skal findes. I samarbejdet med de unge mennesker, fortroligheden med dem, snakken over gryderne. Det er det, og så det gode køkkenteam, som har afholdt Ulla for at søge andre græsgange i de mange år.

Hun husker, at køkkenet i starten - dengang i 80'erne - hørte til de mere sparsommelige af slagsen. Der blev ikke ruttet med pålægget, og forstanderen var en særdeles aktiv fisker, så han havde fyldt fryserne med gedder fra Ejstrup Sø. Der blev lavet mange fiskefrikadeller i de år.

Og selv om Ulla ikke er nogen ørn til at huske alle elevernes navne, så kan hun huske dem på deres ansigter. Og på deres bedrifter. For eksempel var der en Poul, som var så vild med at bage, at han stod tidligt op, også i weekenderne, for at bage brød til kammeraterne.

Efter de mange år på det hårde køkkengulv ser Ulla Vistesen nu frem til snart at kunne slå fødderne op i sofaen enten hjemme eller i sommerhuset på Endelave. Vandreture med Ældresagen står også på programmet. Ulla er et familiemenneske og lidt af en festabe, som altid er med på en dans og noget sjov, så hun er ikke bange for at komme til at kede sig i sin kommende pensionisttilværelse.

Ulla Vistesen, jubilæum

Ulla Vistesen kan i august skrive sig ind i en fornem række af 40-års jubilarer på Midtjysk Efterskole.