Et Døgn På Efterskole

Et døgn på Efterskole - lærerne var et kapitel for sig

12. april 2024

Et Døgn på Efterskole er for mange starten på et år på Midtjysk Efterskole. Selv om et døgn er kort, oplevede både Anna og Jeppe fra 9. klasse, at lærerne gerne ville lære dem at kende. Den oplevelse tog de med sig, da de selv kom ”rigtigt” på efterskole.

Det er en stor ting at tage på efterskole, og for mange kan følelserne godt sidde uden på tøjet i mødet med alt det nye. For Anna og Jeppe gav det tryghed at have prøvet efterskolelivet i mini-format.

- Et Døgn på Efterskole gav et godt indblik i, hvordan et fællesskab kan føles. Det mindede også meget om den første dag på efterskolen, hvor alle var forvirrede og ingen vidste, hvor de skulle være, fortæller Anna

Mens Anna var afsted på egen hånd, var Jeppe afsted sammen med en lille flok fra hjembyen:

- Jeg havde nogen med hjemmefra, som jeg snakkede godt med. Vi lavede nogle aktiviteter sammen i starten. Så kom der flere med, og til sidst var vi en gruppe af mennesker, som havde et rigtig godt fællesskab sammen.

Ikke så nervøs mere

- Man kunne virkelig føle den der nervøsitet, fortæller Anna - Men jo længere man kom igennem dagen, jo mere afslappet blev det. Jeg kunne også være sammen med nogle efterskoleelever, der har prøvet at være på skolen. Det gjorde et eller andet godt, synes jeg.

Jeppe er enig:

- Du har en klar idé om, hvordan skolen er, og du har også lært nogle af lærer at kende. Det var en meget stort ting.

Lærerne: Et kapitel for sig

Både Anna og Jeppe fortæller, at lærerne gjorde et stort indtryk på dem:

- Jeg husker meget det her sted for lærerne, fortæller Jeppe. – De er specielle, unikke og mega sjove at være sammen med på hver deres måde. Man får et andet bånd til de voksne, der er her. De bliver nærmest som forældre.

Anna lagde særligt mærke til én ting ved lærerne:

- Man kan tydeligt mærke, at de er vant til at være sammen med teenagere. Der er vant til, at teenagere kan have mange følelser og ting, man ikke skal snakke om. Det kunne man allerede mærke på det der døgn (’Et Døgn på Efterskole’, red). – Det var kun det ene døgn, men de gad godt snakke med os og lære os at kende.

Et Døgn På Efterskole