Efterskolernes Dag: Alfred, Ida og Gustav er klar

12. november 2023

Alfred, Ida og Gustav fra 10. klasse på Midtjysk Efterskole er ikke i tvivl: De skal selv være rundvisere, når skolen den 24. september åbner dørene til Efterskolernes Dag. Det var nemlig lige præcis den personlige oplevelse, der gjorde, at de valgte skolen i Ejstrupholm.

- Jeg fik en ret klar idé om stemningen her på efterskolen, da jeg selv var til Efterskolernes Dag, fortæller elev Alfred Hallbjerg Dickmeiss. Da Bo (Thorup, forstander, red.) så også havde fortalt om de krav, efterskolen stiller til én som elev, var jeg sikker på, at det var her, jeg gerne ville være. Jeg kunne mærke, at de voksne ville noget med os.

- Det handler meget om, hvordan man skaber et godt fællesskab sammen, og hvordan værdierne fungerer i hverdagen. Det gør én tryg i mødet med alt det nye, når man starter, siger elev Ida Bjerregaard Thomsen.

Lærerne er ligesom kammerater

Selv om Ida, Gustav og Alfred kun har været på efterskolen i tre uger nu, er den allerede deres nye hjem. Og særligt én ting er helt speciel ved det at være på efterskole:

- Selv om lærerne selvfølgelig er de voksne, er de meget med i vores snakke, og vi spiser også sammen med dem hver dag, fortæller elev Gustav Butler Eriksen.

- På en måde er de lidt ligesom kammerater – og det er en stor forskel fra de skoler, vi kom fra. Vi kan snakke med dem om mange ting – og de ved, hvad der rører sig blandt os.

Vil gerne give det videre

På Efterskolernes Dag viser nuværende elever de måske kommende elever rundt. Ida fortæller, at ”hendes” rundviser var god til at gøre det vedkommende og f.eks. finde de faglokaler, som lige præcis interesserede Ida.

- Det var meget personligt. Men samtidig var det også tydeligt, at det er skole, der står for nogle værdier, mener hun.

Ida, Gustav og Alfred vil gerne bære traditionen videre og selv vise kommende elever rundt, når det den 24. september er Efterskolernes Dag på Midtjysk Efterskole.

- Jeg vil rigtig gerne give det videre. Det bliver spændende,” siger Ida.

Husk tilmelding

Efterskolernes Dag på Midtjysk Efterskole er søndag  24. september fra 13:00 - 17:00. For at være sikker på, at rundvisninger faktisk er personlige, er der tilmelding på midtjyskefterskole.dk

Ida, Alfred og Gustav

Alfred Dickmeiss fra Odense, Ida Bjerregaard fra Højbjerg og Gustav Eriksen fra Aarhus er klar til at give måske kommende elever på Midtjysk Efterskole en personlig rundvisning, når de besøger skolen på Efterskolernes Dag.