Elever lukker op til fremtiden

25. april 2017

3D-printere snurrer og ud af det kommer der små figurer, reservedele eller nyttige redskaber. Eleverne på Midtjysk arbejder med fremtidens teknologi, og har haft en designkonkurrence om at tegne og printe en oplukker til ældre mennesker.

- Eleverne skal arbejde sig ind i en fremtid, hvor 3D-printere bliver hver mands eje, siger Bo Thorup, som ud over at være forstander også underviser i valgfaget 3D-print. Her har eleverne blandt andet haft et kursus med én af pionérerne indenfor 3D, Bjarke Vennerstrøm Annesen.

Som en del af valgfaget har eleverne også haft en konkurrence om at designe og printe en oplukker til sodavandsdåser, som kan hjælpe ældre mennesker med det.

- Vi har prøvet som en del af valgfaget at lave nogle reservedele til nogle apparater, som vi bruger her på skolen, og som afslutning skulle eleverne lave den her dåseåbner, siger Bo Thorup.

Han tilføjer, at eleverne lærer at se en sammenhæng mellem det at få en idé, tegne den, printe den og så se, om den virker.

Den virker

For Lucas Rudzki fra Billund blev dåseåbneren også en øjenåbner.

- Først og fremmest tænkte jeg bare på at lave noget, der kunne åbne en dåse. Men så tænkte jeg lidt videre, og fandt ud af, det det ville være smart med en, hvor man ikke skulle tænke så meget over, hvordan man skal bruge den. Det er også vigtigt for ældre mennesker, tror jeg, siger han.

Han indrømmer, at hans version af en simpel dåseåbner, som man helt intuitivt kan finde ud af at bruge, måske ikke endnu er helt optimal.

- Men den virker, og det er det fedeste, siger han.

Om den så kan sættes i produktion, er et andet spørgsmål. Lucas mener, at hvis det ikke tager to timer at printe den ud, så kunne man sikkert godt forestille sig det.

3D print

- Den virker, og det er det fedeste, siger Lucas Rudzki om sin egen dåseåbner printet i 3D.

3D print Anne

Eleverne startede med at printe så figurer ud. Og 3D print er altså ikke kun for drenge. Her viser Anne Sonne stolt sin figur frem.