Franske Pauline elsker sovs og kartofler

22. november 2023

Født og opvokset i Frankrig, men vild med dansk mad og dansk fællesskab. Pauline savner nok sit hjemland, men hun fortryder ikke, at hun valgte et år på Midtjysk Efterskole.

Den franske accent skinner kun glimtvis igennem, når Pauline Rose, hvis familie bor i Paris, skal forklare, hvorfor hun nu befinder sig på en dansk efterskole i det 'mørke' Jylland. Langt fra metropolen Paris med de mange fristelser, tæt på Spar-købmanden i Ejstrupholm.

- Min storebror har gået her, og min mor og mormor er danske. Men hjemme taler vi fransk, siger Pauline, som efter kun få måneder i Danmark har fået udvidet sit ordforråd ganske betragteligt, og ikke behøver leder efter ord.

- Det er megafedt, og jeg kan mærke, at mit danske bliver bedre og bedre. I starten havde jeg en tydelig accent, og mine venner kunne ikke rigtig forstå mig. Men nu går det helt fint, siger Pauline, som har gået i en international skole i Paris, og har dansk på skoleskemaet.

Savner lidt høflighed
- I Frankrig er forholdet mellem lærere og elever meget mere formelt, vi kunne ikke drømme om at lave sjov med vores lærer eller give et knus, bemærker Pauline.

Hun har også bemærket, at den uformelle tone mellem lærere og elever også kan mangle lidt høflighed.

- Jeg kan godt savne lidt taknemmelighed og høflighed, for det kan jo også noget, bemærker Pauline.

Glad for fællesskab - og sne
Til gengæld er hun rigtig glad for fællesskabet på skolen, og hun synes, at der er rigtig meget fritid i forhold til det, hun kender fra sit hjemland.

- Det er meget nemmere at finde tid til at hygge med vennerne, siger hun.

Pauline er vant til at være hjemmefra, men hun savner selvfølgelig sin familie.

- Men jeg ved, at de har det godt, siger hun.

Og så er der det der med maden. Mange tror måske, at franskmænd kun er til frølår og trøfler. Men Pauline er vild med sovs og kartofler.

- I spiser rigtig mange kartofler. Også midt på dagen, det er nok lidt mærkelig for mig, siger hun.

Og ser frem til en vinter med endnu mere sne.

- Det er  så smukt med et fint lag sne, siger Pauline håbefuldt.

Pauline

Pauline Rose bor til daglig i Paris med sin familie, men lige nu går hun på Midtjysk Efterskole. Hun er vild med sovs og kartofler, og hun efterlyser lidt høflighed og taknemmelighed.