Kim har styr på sit pedelværk

07. juni 2023

I juni måned er det 40 år siden, Kim Stahl som uddannet tømrer trådte ind ad døren til Midtjysk Efterskole som pedel. I dag kender han hver en mursten i det store byggeri.

- Kim har bare styr på sit pedelværk. Han ved, hvad der skal til, siger en elev, når man spørger, hvad han tænker på, når man siger Kim.

- En spasmager, god at snakke med, altid klar til at hjælpe lyder andre skudsmål fra eleverne.

Selv siger han: Hvis man ikke kan med eleverne, så kan man ikke arbejde her.

Masser af kilometer i benene

Som tømrer stod Kim Stahl i begyndelsen af 80'erne uden arbejde. Det var ikke let at få på den tid. Da han virkede som svømmeinstruktør i Ejstrupholm Svømmeklub, mødte han ofte den daværende pedel, Kristian Østergaard.

Kim lod Kristian Østergaard forstå, at hvis der skulle blive en stilling som pedel på skolen, ville han være interesseret. Og det blev der. Vil du ha' et job, blev han spurgt. Og det skulle han ikke tænke længe over, selv om han lige havde sagt ja til et midlertidigt job på savværket.

- Jeg har selv gået på efterskole i tre år, så jeg kendte til den verden. Jeg synes, det er en skoleform, hvor man kommer hinanden ved, og hvor man kan være med til at flytte de unge mennesker, siger Kim.

Og det har han så gjort i 40 år. Flyttet unge mennesker, og vist dem, hvad god opførsel er. Og han har lagt tusindvis af kilometer i benene op og ned ad de lange gange på Midtjysk Efterskole.

- Det var jo et stort fremskridt, da vi et samtaleanlæg. Det var sådan en slags walkie-talkie, ganske primitiv, men med den i lommen kunne man få fat i os, husker Kim, som vi meget tidstypisk finder i kopirummet bag en skærm.

Stadig glad og smilende

Arbejdet har ændret sig gennem tiden, der er blevet bygget til og om, og Kim har været involveret i det hele. Nu kan han følge genopbygningen af den carport, han byggede for mange år siden, og som gik til i den brand, der hærgede skolen i foråret.

Men én ting har ikke ændret sig: Kim er stadig glad og smilende.

- Hvad skulle jeg få ud af at være en sur gammel mand, spørger han retorisk, og smiler måske lidt ekstra ved tanken om, at han om et års tid kan tjekke ud - ikke for at sidde og glo ud i luften, men for at finde noget andet at beskæftige sig med. Hvad det bliver, holder han indtil videre for sig selv.

- En dejlig mand, helt nede på jorden, og altid klar til at hjælpe med, hvad det end skulle være, siger eleverne.

_C0P0258.jpg

I 40 år har Kim Stahl hamret og banket op og ned ad de lange gange på Midtjysk Efterskole.