Midtjysk har talent for event

05. april 2021

Midtjysk har talent for alt muligt. Nogle kan synge, nogle kan danse, nogle kan trylle og nogle kan noget med en hulahopring. Alle kan noget, og det kommer frem, når der er talentkonkurrence. Men mest af alt kan Midtjysk noget med events.

De står klar, når der skal arrangeres noget særligt på skolen: En god gang MGP, talentkonkurrence, halloween, bryllups-weekend. For nemheds skyld kalder vi dem 'event-pigerne', for det er mest piger. Men der er også drenge.

Denne dag er det imidlertid pigerne, der fortæller. Og det er Julie, Selma, Cecilie, Clara og Josephine. Hvem, der siger hvad, er ikke så vigtigt, for de taler med én stemme og for det meste i munden på hinanden.

- Det er fedt, at der sker noget, og at det er os, der får det til at ske, siger pigerne.

De har valgt eventfag ikke bare fordi, det er 'meganice', men også fordi de lærer noget.

Sammen om at komme i mål

Eleverne står selv for hele planlægningen af en event på skolen. De skal have overblik, de skal uddelegere opgaver til kammeraterne, de skal stille sig frem foran de andre. Og så skal de opnå enighed. Det er egenskaber, som de kan bruge, når de engang står på en arbejdsplads.

- Eleverne står sammen om at komme i mål, og det styrker fællesskabet, siger Nanna Kjelstrup, som er en af de lærere, som kigger med over skulderen og giver gode råd under vejs.

- Vi overlader så meget som muligt til eleverne, og gennem arbejdet får de også en indsigt i, hvad lærerne laver, når det er dem, der planlægger begivenheder.

Masser af talent på Midtjysk

Seneste begivenhed var 'Midtjysk har talent'. En kopi af et kendt tv-format, hvor deltagerne dyster i alle mulige forskellige 'skills', som det hedder i den branche. Nogle danser, andre synger, nogle tryller og atter andre laver noget helt andet, som man har et særligt talent for.  Et dommerpanel afgør, hvem, der vinder.

- Det var kort efter nedlukningen, og vi kunne virkelig mærke, at eleverne havde brug for at trykke den af. De har haft brug for at mærke fællesskabet efter den lange adskillelse, mener Nanna.

Bruger al fritid

Det tager tid at planlægge sådan en event, og gruppen var i gang fra morgen til aften. Også mens de sad hjemme, var planlægningen i gang over nettet.

Men hvorfor vil man bruge al sin fritid på at planlægge noget for andre?

- Vi får god respons og nyder stor respekt fra de andre, og vores kammerater går sygt meget op i det, når det er os, der står for et arrangement. Lærernes arrangementer er også fede, men der sker noget særligt, når det er os, der står bag, siger pigerne.

Og så mener de, at det er dejligt at have indflydelse på, hvad der sker. Og så giver det nogle gode minder.

- Vi laver noget godt for skolen, og det bliver sjovt at se tilbage på, mener pigerne.

Hvor er drengene?

Lige nu ser de imidlertid mest frem. Planlægningen af den næste event, som er en festival og en tema-weekend.

- Vi er i gang med at udvikle idéer, og vi ved, at det bliver virkelig hårdt, men også virkeligt sjovt.

Og hvor er så de drenge, som også kan vælge valgfaget? De er der, men ikke i så stort omfang.

- Drenge går ikke så meget op i alt det med at pynte op og får det til at se ordentligt ud. Og så vil de ikke ofre så meget af deres fritid på det, tror pigerne.

Midtjysk har talent

Midtjysk har talent for alt muligt. Nogle kan spille, andre kan synge, nogle kan noget med en hulahopring og nogle kan noget med badetøj. Og drengene er også med.

Eventpiger

Eventpigerne, Julie, Selma, Cecilie, Clara og Josephine er altid klar på en god event.