På vej mod mere økologi

10. juni 2016

Maden og måltiderne er vigtig på Midtjysk Efterskole. Maden, vi serverer, er sund og nærende, og den skal give overskud og god energi. Nu er den også på vej til at blive økologisk. Og så skal der selvfølgelig være rent i køkkenet.

Midtjysk er på vej til erhverve et bronzemærke i økologi. Det er fødevarestyrelsen, der kan udstede økologimærker, og hvis skolen har mellem 30 og 60 pct. økologi i køkkenet, giver det et bronzemærke. En opgørelse over skolens brug af økologiske produkter lander på 47 pct. den seneste måned.

- Vi arbejder meget med økologi, og alle vores mejeriprodukter, vores mel og vores æg er økologiske, fortæller køkkenleder Lene Mortensen.

Hun drømmer om et sølvmærke næste gang. For at få det, skal 60-90 pct. være økologi.

Storsmilende smiley

Fire stor-smilende smiley'er i træk belønnes med en elite-smiley, og sådan en fætter har Midtjysk haft i mange år.

Smiley'en betyder, at køkkenet håndterer fødevarer efter alle forskrifter, og at elever og personale er godt informeret om hygiejne. Elite-smiley'en betyder også, at der ikke skal foretages kontrol så tit - og at man ikke bliver syg af at spise maden.

- Ikke mindst det sidste er jo det vigtigste, siger Lene Mortensen.

B0A4036

Tag en snak med køkkenet, hvis du lider af allergier eller har specielle ønsker til maden.

På Midtjysk vælger vi altid dialogens vej

Vi tager samtalen alvorligt, og vil altid høre, hvad du har at sige.