12 km gennem mudder og vand

03. april 2019

Otte efterskoleelever fra Midtjysk Efterskole stillede op til et 12 km langt Cross Country-løb gennem et uvejsomt vildnis, mudder, sand, vand og høje skrænter. Ingen havde prøvet det før, men alle gennemførte trods smerter og udmattelse.

Cross Country-løb er populært sagt et forhindringsløb i naturen.  Det er en løbedisciplin indenfor atletikken, hvor løberne konkurrerer i et terræn, som er anderledes end landevejen eller atletikbanen. Sådan et løb er netop blevet afholdt, og her deltog otte seje elever fra vandsportslinjen på Midtjysk Efterskole.

- Vi kan godt lide at kaste os ud i nye udfordringer, og de skal helst være sådan lidt ekstreme, forklarer Katrine, Dinah og Villads.

De tre gennemførte løbet på vidt forskellig baggrund. Katrine løber gerne 5-6 km hver dag, Villads løber til husbehov, mens Dinah slet ikke kan finde ud af at træne løb. Det er ikke noget for hende.

- Jeg løber, når det gælder, siger hun.

Vabler og ømme muskler

Og det gjorde det i den grad til løbet, som var den folkelige del af verdensmesterskabet i Cross Country, som blev afholdt i området omkring Moesgaard Museum i Aarhus. Og faktisk også ovenpå museet, som har en skrænt med en stigning på 10 pct. Den slags er guf for løbere, som ikke gider bare løbe ud ad den slagne landevej.

Dinah havde forestillet sig, at hun kun kunne gennemføre en del af løbet, men hun bed tænderne sammen, og tog hele distancen på 12 km.

- Man bliver grebet af stemningen og de mange mennesker, som står og hepper på én, siger Dinah.

- Ja, og man bliver motiveret af dem, der løber foran, tilføjer Katrine og Villads.

Ved vabelparaden efter løbet kunne de alle konstatere vabler og ømme muskler. Men så var der også en tur i sauna som belønning.

Cross Country løb

Dinah Løve Høegh, Villads Skyberg og Katrine Kirkedal Jørgensen er godt tilfredse med at have gennemført et Cross Country-løb på 12 km i mudder og vand.

Cross Country 2

Begejstringen over at have gennemført det krævende løb lader sig ikke skjule. Alle er trætte men stolte.

Vandsport

Vandsportslinjen føler sig rigtig hjemme i skolens egen svømmehal, men  linjen har også aktiviteter på land og vand i det fri.