32 elever i jakke og slips

28. februar 2022

Elever og lærere er stillet op til fotografering på trappen foran skolen. Men hov! Der er kun 32 elever, og de er alle drenge klædt i jakke og slips. Holder de udklædningsfest eller hvad?

Hvis ikke man vidste bedre, ville man tro, at det var en spøg. Men når man får at vide, at billedet er fra 1962 og forestiller skolens allerførste hold drenge, så forklarer det jo noget. Men ellers er alt, som det plejer: En flok unge med mod på livet og et hold engagerede lærere, ivrige efter at tage den helt nybyggede skole i brug og efter at skabe gode verdensborgere.

Husker kun lidt

60 år er der gået, siden Henning Poulsen og 31 andre drenge startede på det, der dengang hed Midtjysk Ungdomsskole.

Henning er i dag 74 år, bor i Silkeborg, og husker ikke noget konkret fra den første dag på skolen. Han var kun 15 år, og han havde allerede været flyttet hjemmefra i to måneder. Som den eneste ud af familiens syv børn havde han med syv års skolegang i bagagen fået muligheden for at komme på 'efterskole', selv om han egentlig var startet som karl på en gård. Han husker heller ikke, hvordan det kunne lade sig gøre for familien, som var af 'små kår', som man sagde dengang.

Maskot i forhallen

Men han husker mange episoder, som da eleverne slæbte en lille Maskot op af trapperne og ind i forhallen. Eller da Ejstrup sø frøs til, og den lokale mekaniker skaffede en bil, så eleverne kunne køre ræs på søen. Og han er ikke i tvivl om, at opholdet på Midtjysk har sat sig varige spor.

- Kimen og lysten til at gå ind i organisationsarbejde, at være med til at træffe beslutninger, at påvirke en udvikling og at yde en frivillig indsats blev lagt, siger han i dag, hvor han kan se tilbage på et langt liv med utallige tillidsposter i foreninger og udvalg. Først og fremmest i Røde Kors, hvor han har været aktiv frivillig og modtaget en fortjenstmedalje.

- Mit første frivillige engagement opstod, da jeg sammen med et par kammerater fra skolen startede den første elevforening. Det var spændende at have noget indflydelse og være med, der hvor beslutningerne bliver taget

Stiv i gymnastik

Henning Poulsen kan ikke huske, hvorfor det lige blev Midtjysk Ungdomsskole, han kom på. Men måske var det, fordi den lå tættest på forældrenes hjem. Det var heller ikke udsigten til at svømme i svømmehallen, for den var ikke bygget, og det var ikke gymnastik, der trak ham.

- Jeg plejer at sige, at det eneste jeg er stiv i, er gymnastik, siger han.

Udsigten til at finde en kæreste var det heller ikke, for der var kun de fire køkkenpiger.

- Eller hvordan var det nu? Der var vist en af mine kammerater, som blev kæreste med en af køkkenpigerne, så helt umuligt var det altså ikke, husker Henning.

I 1962 blev fællesskabets kraft, som skolen i dag hylder, ikke italesat i særlig grad.

- Det var en anden tid, og min tid kan ikke sammenlignes med de unges tid i dag. Mange unge har travlt med at iscenesætte sig selv på sociale medier, og de fandtes jo slet ikke dengang. Så måske er der i dag mere end nogensinde behov for at lære unge, at de ikke er noget, uden hinanden, slutter Henning.

Henning Poulsen og hold

Henning Poulsen sammen med nogle af de andre drenge fra første hold samlet til jubilæum.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.