9. klasse på efterskole giver blod på tanden

28. august 2017

Trænger dit barn i 7. eller 8. klasse til forandring? Så er et år på Midtjysk måske svaret. Her tager mange elever tigerspring i deres faglighed og i deres sociale kompetencer.

Det mener forstander Bo Thorup og viceforstander Helle Nørregaard, som ikke er i tvivl om, at modenhed og faglighed følges ad. De mener ikke, at der er grund til at være bekymret for elevens faglige udvikling.

- Det at arbejde med sine sociale kompetencer højner det faglige niveau. Det er i hvert fald vores erfaring, siger de to samstemmende.

De oplever gang på gang elever, som tager tigerspring i deres sociale kompetencer på efterskolen. Derved udvikler de også deres appetit på det faglige, og det at de går sammen med nogle lidt ældre elever fra 10. klasse, giver dem lyst og interesse for at blive bedre fagligt.

- De unge bruger jo også hinanden. Man skal ikke undervurdere kammeratskabseffekten, altså det at de spørger hinanden til råds i både faglige og sociale spørgsmål, mener Helle Nørregaard.

Mere blod på tanden

Bo Thorup tilføjer, at den måde undervisningen på Midtjysk er lagt til rette på, ofte også giver eleverne mere blod på tanden.

- Eksempelvis siger 90 pct. af 9. klasseseleverne, at de får mere ud af vores koncentrerede undervisning i fysik, end de fik i Folkeskolen, siger han.

Desuden mener de, at forskelligheden på specielt Midtjysk er med til at modne og danne eleverne, så de blever mere motiverede for at modtage læring.

- Vi opnår en forskellighed, som er dannende i sig selv, fordi vi er, som vi er. Vi er sammen om at være forskellige, og udnytter den dynamik, der opstår ud af det, mener de to.

De peger på, at hvis et ungt menneske i Folkeskolen har svært ved at indgå i nye sociale sammenhænge, så er det bare om at komme afsted på efterskole. Det kan nemlig ikke gå hurtigt nok med at lære det, mener de.

- Også hvis man er meget dygtig i 8. klasse, skal man vælge 9. på efterskole. Det er nemlig de dygtige børns chance for at opleve en efterskole, siger de.

_C0P0177.jpg

Mange elever tager tigerspring i deres sociale kompetencer på efterskolen. Modenhed og faglighed følges ad, og der er ingen grund til at bekymre sig om elevernes faglige niveau, mener Midtjysk Efterskole.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.