Alle fik nye værelser

09. februar 2018

Torsdag 8. februar stod i oprydningens og opbrydningens tegn. Alle elever skulle gøre deres værelser rene, og flytte til en ny fløj sammen med deres værelseskammerat. Eleverne skal blive på deres nye værelser resten af skoleåret.

- Vi har de senere år lavet forsøg med værelsesbytte af kortere eller længere varighed, og tilbagemeldingerne fra eleverne og vores egne erfaringer med det har været, at når det skulle lykkes helt, skulle det være permanent, siger viceforstander Helle Nørregaard.

- Det prøver vi så i år. Nu skal eleverne bo på de nye værelser resten af deres efterskoleår.

Nye fællesskaber

Skolen ser det som endnu en øvelse i at etablere nye fællesskaber.

- På en måde er det lige som at starte den første dag på efterskolen. Og for nogle er det måske en kærkommen lejlighed til at starte på ny, møde nye kammerater og opdage, at der stadig er nogle, man ikke har snakket med endnu.

De fleste elever synes, det er fedt at blive forstyrret lidt i hverdagen, men for nogle er det en stor omvæltning, som er præget af nervøsitet det første stykke tid.

- På skilejrskolen i Norge viser det sig, at eleverne er rigtig gode til at danne nye kammeratskaber på tværs af evt. gruppedannelser og fast etablerede venneforhold, siger Helle Nørregaard.

Hun tilføjer, at eleverne lærer at få hverdagen til at fungere med nogle nye, og de lærer at være åbne og imødekommende over for de udfordringer, de møder.

Store flyttedag

Hvor skal vi bo? Eleverne fik deres nye værelsesnummer oplyst to og to, og det udløste for mange overraskelse, lettelse og glæde.