Alle overlever og finder sig selv

31. oktober 2019

Eleverne på Midtjysk skal prøve alle seks linjefag i to uger. Og det er ikke bare en praktisk foranstaltning for at få eleverne fordelt på linjefagene. Undervejs gennemgår de en proces, som er vigtig for dannelsen af deres identitet. Det viser et studie, som studerende fra VIA University College har gennemført på skolen.

Den første tid på efterskole kan virke overvældende. Men det er ikke noget i forhold til den turbulente tid, hvor alle elever skal rundt og prøve alle seks linjefag.

- Midtjysk giver eleverne en unik mulighed for at prøve seks linjer i en runde, hvor alle kommer rundt på alle linjer i to uger. Vi har undersøgt, hvad linjerunden gør ved den enkelte elevs identitetsdannelse. I den første tid på efterskolen kan det være svært at finde ud af, hvilket ben, man skal stå på, og derfor er det interessant, hvad linjerunden gør ved én, siger Sisse Helbo Knudsen og Bjørn Christiansen.

I to uger i begyndelsen af skoleåret har de to opholdt sig på skolen og fulgt eleverne rundt på linjerne. For Sisse Helbo Knudsen er det ikke første gang, for hun er tidligere elev på Midtjysk.

Rundt på linjerne

De to lærerstuderende har observeret, hvordan eleverne har reageret i forskellige situationer, og efterfølgende har de snakket med dem om deres oplevelser.

- Konceptet med linjerunder betyder mere for fællesskabet og for den enkeltes identitet, end man lige tror, siger Sisse Helbo Knudsen.

Hun tilføjer, at rigtig mange ting spiller ind, og har betydning for, hvordan interessefællesskaber, venskabelige fællesskaber og det store efterskolefællesskab bliver dannet.

- Under linjerunder udvikler eleverne relationer til nogle, som ikke ligner dem selv. De mærker, at nogle går passionerede op i et linjefag, og måske lader de sig inspirere til selv at udvikle den interesse. De finder ud af, at deres interesser er bevægelige, og de bliver udfordret og udvikler sig. Nogle opdager også, at de har flere evner, end de troede, siger Sisse Helbo Knudsen.

Forståelse for forskellighed

At alle kommer rundt på alle linjer har også betydning for det store fællesskab på skolen. Alle ved, hvad man foretager sig på linjerne, for alle har selv prøvet det. Som en sidegevinst møder alle lærerne også eleverne på linjefagene og får et godt kendskab til dem lige fra starten.

- Linjerunden udvikler en forståelse hos eleven for, at vi er forskellige. Det fører til rummelighed, tolerance og omsorg. Du er OK, og det er OK, at du har den interesse, mener Sisse Helbo Knudsen.

Men linjerunden er ikke kun en dans på roser. I starten har eleverne brug for tryghed, og den bliver i høj grad udfordret på linjerunden, hvor de hele tiden er i nye sammenhænge. Det forsøger skolen at imødekomme ved at skabe et fælles rum, hvor alle godt kan gennemskue, at alle er lige usikre.

- Essensen er, at de bliver kastet ud, hvor det godt kan være 'farligt'. Men alle overlever, slutter Sisse Helbo Knudsen.

Sisse og Bjørn

Sisse Helbo Knudsen og Bjørn Christiansen har gennem to uger fulgt eleverne på linjerunden. De har undersøgt, hvad runden betyder for elevernes identitetsdannelse.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?