August sætter forældre på prøve

05. september 2017

Når næsten 300 forældre 23. september dukker op til forældredag på Midtjysk Efterskole, er det deres børn, der har planlagt, hvad de skal gå igennem. Dagen er som noget nyt udviklet og planlagt af eleverne selv.

Projekt 'Forældredag' er bare et af flere projekter, som eleverne skal gennemføre i løbet af deres skoleår. Lige nu arbejder ca. 30 elever med det, mens en anden gruppe elever planlægger idrætsdag på skolen.

- Vi håber, at eleverne gennem projekterne tager ejerskab til arrangementerne, og at de lærer, hvordan man arbejder sammen om alt fra udvikling af idéerne til den endelige gennemførelse, siger viceforstander Helle Nørregaard.

Projektarbejde er et vigtigt omdrejningspunkt for undervisningen på skolen, blandt andet fordi, eleverne udvikler kompetencer, som de skal bruge på deres videregående uddannelse eller job.

Og der er nok at tage fat på, når man får ansvaret for så stort et arrangement. Til formålet er der nedsat forskellige arbejdsgrupper, som har ansvaret for dele af programmet. Nogle står for modtagelsen af forældrene, andre for aktiviteterne i løbet af dagen og atter andre for at arrangere og gennemføre en debatcafé.

- Debatcafé er én af de bundne opgaver, vi har givet eleverne. De har altså ikke helt frie hænder, men det får man jo også sjældent ude i det virkelige liv. Der er altid nogle opgavestillere, som sætter en ramme, siger Helle Nørregaard.

Idéer er der nok af

For de fleste elever er det første gang, de står med ansvaret for så stort et arrangement. August Laigaard-Andersen fra Kolding synes, det er interessant og lærerigt at få indblik i, hvordan processerne bag et arrangement er.

- Idéer er der nok af. Det svære bliver at få dem organiseret og ført ud i livet. At finde ud af, hvem, der gør hvad, og hvordan hele programmet kommer til at hænge sammen, siger han.

Han tror, at forældrene vil få et meget personligt indblik i, hvordan hverdagen på efterskolen former sig.

- De skal blandt andet ud på den samme morgentur, som vi er på hver morgen. Her skal de snakke sammen med andre forældre og elever, som følger med.

August forventer, at der gennem den snak vil komme emner op om både det sure og det søde ved efterskolelivet.

- De skal ikke bare have et glansbillede, mener han.

August Laigaard-Andersen

Helle