Daniel Indal, Carl-Emil Flyvbjerg og Lærke Barett har udtænkt en turbine, som kan omdanne den energi, som fragtskibe bruger på at bremse, til el. Et hybrid-fragtskib.
Bæredygtige idéer blev båret frem
23. november 2020
Idéerne stod bogstaveligt talt i kø, da skolens elever i 10. klasse skulle præsentere deres foreløbige idéer til projekter, som kan bringe verden et bedre sted hen. Og måske også deres egen verden.
Eleverne på Midtjysk Efterskole er i gang med at orientere sig i retning af en uddannelse, og det sker i år på en ny måde. Blandt andet med en matchdag, hvor eleverne præsenterer deres idéer for erhvervsskolerne.
Hvad med en turbine, som kan omdanne fragtskibes olieforbrug til el? Eller en spiral til kvinder i udviklingslandene, som de selv kan sætte op? Eller en hjemmeside, som kan hjælpe kriminelle med at komme tilbage i job? Eller en app, som private kan bruge til at få deres overskudsmad ud til andre?
Det lyder lidt som indholdet i tv-programmet 'Løvens Hule'. Her skal iværksættere og opfindere finde investorer til at videreføre deres idéer. På matchdagens skulle eleverne ikke finde investorer, men uddannelsessteder, som måske kan hjælpe dem med at videreudvikle idéerne.
Gøre noget for andre
Fælles for alle idéerne er, at de skal kunne relateres til FN's verdensmål om at gøre noget for andre. Nu skulle eleverne på to minutter fortælle om deres idé over for repræsentanter fra en udvalgt skare af erhvervsuddannelser.
Forinden havde de arbejdet med deres oplæg i et par dage. De havde lavet research på nettet og ringet rundt til forskellige eksperter for at finde ud af, om deres idé kunne holde.
- Vi forsøger at få eleverne øje op for noget, de ikke ved, at de ikke ved om erhvervsuddannelserne, sagde projektlederen far Efterskoleforeningen, Karin Skjøth, som var dukket op for at følge med i dagens gang.
Involvering og motivation
Det skal ske gennem involvering og motivation. Og det var der masser af blandt eleverne, som for nogles vedkommende gik rundt med eksamensfeber, mens de ventede på deres to minutter.
- Det er megaspændende at lære noget på en anden måde, og arbejde med noget, som kan bruges ude i den rigtige verden, sagde Signe, Ejda og Klara. De har arbejdet med at udvikle en spiral, som kvinder i tredjeverden kan lære selv at sætte op.
Researchen har bragt dem vidt omkring, og de har gjort sig mange overvejelser om både det etiske og det praktiske. De har blandt andet sat sig ind i voldtægtsraten og holdningen til prævention i de lande.
Gi' den gas, piger
Da de præsenterede idéen for SoSu-uddannelsen i Odense, fik de rigtig meget opbakning til den.
- Gi' den gas piger. Det er en sindssygt god idé. Vi arbejder meget med kvinders anatomi og cyklus, men resten af det, I har brug for, kan vi ikke hjælpe med, lød skudsmålene.
Også repræsentanter fra Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasium havde en god dag.
- Det var imponerende at se, hvor engagerede eleverne var. De havde mod på at stille sig frem, og det var nogle ambitiøse idéer, de havde med, siger projektleder Kathrine Ølgaard Baltsersen.
Konkret handling bag
Hun oplevede at de unge var meget optagede af at arbejde med FN's verdensmål.
- Det viser, at de unge går op i at skabe en mere bæredygtig verden, siger Kathrine Ølgaard Baltsersen.
Og tilføjer, at erhvervsskolerne kan noget særligt, og at de kan være med til at bringe de unge idéer videre, fordi der er konkret handling i uddannelserne.
- Jeg håber, at eventen har åbnet de unges øjne for, at erhvervsskolerne har noget at byde på, og at det kan være med til at kvalificere deres valg af ungdomsuddannelse, slutter Kathrine Ølgaard Baltsersen.
Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?