Bliv ekspert i at prøve

31. august 2021

På Midtjysk skal du ikke være god til andet, end at være god til at prøve noget nyt. Det ligger i skolens DNA, at man skal prøve alle linjefag, og at skolen skaber trygge rammer for det.

Anders troede, at han skulle være på friluftsliv, men han valgte teater. Og Iben troede, at hun skulle være på kunst, men valgte vandsport. På den måde er de to  typiske for Midtjysk Efterskole. Mere end halvdelen af alle skolens unge vælger noget helt andet, end det, de først troede, de ville vælge.

- Det viser sig, at de unge er i stand til at redefinere sig selv, og se sig selv på en helt anden måde. De er alle yderst åbne for at se nye sider af sig selv, siger forstander Bo Thorup.

Udfordret i egen forståelse

Ikke sådan et forstå, at når halvdelen vælger noget andet, så er det, det eneste rigtige. Alle opdager nye sider af sig selv i løbet af linjerunden, hvor man prøver de seks linjer i seks uger.

- De unge bliver udfordret i deres egen forståelse, og får føjet nye sider til deres personlige udvikling. Det kan være, at man opfatter sig selv som introvert, men på teaterlinjen finder man så ud af, at det at optræde for andre måske ikke er så farligt endda. Så har man gjort den erfaring, og den kan være dyrebar og for nogle livsændrende, mener forstanderen.

Tryghed er nøgleordet

Hvis man skal kaste sig ud i noget nyt, som man aldrig har prøvet før, skal man først og fremmest være tryg ved rammerne  og ikke mindst ved kammeraternes reaktioner.

- Vi arbejder hele tiden med relationerne mellem eleverne, og understreger, at det vigtigste på Midtjysk ikke er at være ekspert i noget. Man skal bare være ekspert i at prøve noget, og det bliver man helt automatisk, siger Bo Thorup.

Han refererer til mange samtaler med elever, som fortæller, at de valgte Midtjysk, netop fordi, man skal prøve alle linjefagene.

- Nogle ved, hvad de gerne vil, andre vil bare gerne prøve noget nyt. Fælles for dem alle er, at de får en oplevelse og en erfaring, som de kan bruge senere hen. Måske ender de med at vælge det, de havde forestillet sig fra starten, eller - som statistikken viser - vælger de noget helt andet. Om ikke andet kan de sige, at de er blevet gode til at prøve noget nyt, siger han.

Unik mulighed for at prøve noget nyt

På Midtjysk bliver du ekspert i at prøve noget nyt hele tiden. Du skal rundt på alle seks linjer i løbet af de første måneder.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.