Christen fik hjælp fra efterskolekammeraterne

02. maj 2017

Da Christen startede på Midtjysk, var det med en rygsæk fyldt med tunge problemer hjemmefra. Og der gik lang tid, før han fik åbnet for den. På temadagen om alkohol kom Christen sammen med tre af sine efterskolekammerater og fortalte sin historie.

I starten af Christens efterskoleophold brugte han megen energi på at være som alle de andre. Ingen skulle opdage, at han kom fra en familie, hvor hans mor led af tunge alkoholproblemer og ofte truede med at begå selvmord.

- Som den ældste i familien var det blevet mig, der skulle tage ansvaret for mine søskende, når min mor ikke kunne og min far var fraværende, fortæller Christen.

For ham var det et frirum at komme på efterskole, men problemerne hjemme fulgte med, og han blev ofte ringet op, når det brændte på i hjemmet.

En aften omkring juletid kom hans værelseskammerat Frederik og var nedtrykt over noget, som Christen fandt uendeligt småt i forhold til det, han bøvlede med. Han blev irriteret, brød tavsheden og fortalte Frederik om et liv og en barndom, som var præget af alt andet end tryghed og harmoni.

- Det blev en lang nat, husker både Christen og Frederik.

Tryg for første gang

Et par af skolens lærere var opmærksomme på, at Christen gemte på noget, som ikke rigtig kom op til overfladen, og de blev også efterfølgende støtter for ham.

- På efterskolen følte jeg mig tryg for første gang. Før havde jeg været bange for, at folk ville ændre mening om mig, hvis jeg fortalte om min baggrund, men her kunne jeg få lov til at være mig selv, siger Christen.

Han har senere taget en uddannelse og bor nu i Aarhus. Kammeraterne fra efterskolen er i dag de bedste venner, han har, og derfor var de også mødt op sammen med ham for at fortælle de nuværende elever om deres oplevelser. Da først værelseskammeraten var indviet, kom turen senere til nogle af de andre kammerater på skolen.

- Da jeg fortalte dem om min opvækst første gang, blev der meget stille et stykke tid. De vidste simpelthen ikke, hvad de skulle sige, husker Christen.

- Vi anede jo ikke noget, og det var svært at være 'normal' overfor Christen den første tid efter, at han havde fortalt sin historie. Men vi fandt hurtigt tilbage til hverdagen, husker Mathias.

Gustav fik under temadagen føjet nye aspekter til Christens historie, og han oplevede det meget intenst.

- Nu har vi fået hele historien, og jeg håber, at de nuværende elever også har fået noget ud af det, siger Gustav.

Alkoholtema

Fire efterskolevenner. Fra venstre Gustav, Mathias, Christen og Frederik.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?