Daniel lærte at holde af efterskolen

27. juni 2022

For Daniel var efterskolen ikke udelukkende en hurra-oplevelse. Han skulle arbejde for at få et godt år. Og det fik han.

Hvis Daniel Enni Rasmussen fra Bjerringbro skal gøre regnestykket op efter et år på Midtjysk Efterskole, indeholder det både minusser og plusser.

- Det første halve år var dårligt for mig. Det andet halve år var helt OK, siger Daniel.

Han havde, som de fleste andre, fået tudet ørerne fulde med, at et år på efterskole bare ville være det fedeste og det bedste år i ens liv.

Mest på værelset

Men sådan oplevede han det ikke. Han troede selv, at han var god til at snakke med folk. Men det kom ikke så nemt til ham. I starten opholdt han sig mest på værelset, og deltog kun i de obligatoriske ting.

- Jeg havde det ikke særlig godt. Prøvede nok lidt for meget at holde fast i det derhjemme med en skolegang, der sluttede klokken tre, og så hjem til fritid og venner, siger Daniel.

Ved juletid var han så misfornøjet, at han gerne ville stoppe på skolen. Men hans mor og skolens kontaktpersoner holdt ham fast og rådede ham fra det.

- Jeg følte nok et vist pres, husker Daniel.

Norge blev et vendepunkt

I dag er han glad for at han lod sig 'presse' til at blive. Skituren til Norge blev et vendepunkt, fordi der virkelig blev sat blus på fællesskabet.

- Jeg ved ikke hvordan det skete. Men jeg var blevet mere åben, og ville gerne være med til noget sjovt. Mit humør steg, siger Daniel.

Han er glad for sit 'sikre' valg af idrætslinjen som linjefag, selv om både teater og vandport havde noget, han godt kunne lide.

Man skal gøre noget selv

Selv om Daniel altså skulle arbejde med sit efterskoleliv, og selv om han tænker, at han såmænd ville have haft et fint liv uden, så tænker han, at det var godt, at han blev på skolen.

- Man skal tænke, at det nok skal blive bedre. Og det blev det jo. Men det kommer ikke af sig selv, man skal selv gøre noget for det, reflekterer Daniel.

Han mener selv, at han har fået gode relationer til flere kammerater, og hjemme venter gymnasiet i Bjerringbro, hvor en anden kammerat fra Midtjysk også skal gå.

- Hende kommer jeg helt sikkert til at snakke med, mener Daniel.

Daniel Enni

For Daniel var efterskolen ikke en dans på roser. Han følte sig fejlcastet og skulle arbejde for at få et godt år. Og det fik han.