Der er uro i maven

07. november 2022

Årets linjevalg giver uro i maven hos flere elever. Kristian vakler mellem to linjefag, som begge er spændende, mens der er andre linjefag, han er helt sikker på at vælge fra.

- Det er svært ikke at lade sig manipulere af kammeraternes valg, for det fedeste er, at lave ting sammen med andre. Man går rundt med sådan en lidt underlige fornemmelse i maven, for man er jo opsat på at vælge det rigtige, siger Kristian Østergaard Nielsen, som kommer fra Kibæk.

Han synes, at lærerne er gode til give råd, og til at inddrage alle i processen. Og så har han altid ja-hatten på, så han er ret fortrøstningsfuld.

Valg og fravalg

Kristian har selvfølgelig været rundt på alle linjerne i linjerunden af to ugers varighed på hver linje. Teater og kunst er fravalgt pr. automatik.

- Det har aldrig sagt mig noget at stå på en scene, men det har været sjovt at være med og at grine sammen med de andre. Også lidt nervepirrende. Det samme med kunst. Jeg har ikke kedet mig på linjerunden, men kunst har aldrig sagt mig så meget, og gør det stadig ikke, siger Kristian.

Han tror mere på friluftsliv eller idræt. Da han startede på skolen, var har sikker på, at det skulle være friluftsliv, for han er tidligere spejder, og vil gerne på ture i naturen. Han hadede idræt i Folkeskolen, men på Midtjysk har han fundet ud af, at det faktisk er meget sjovt. Han har oplevet et vildt fællesskab på idrætslinjen.

- Lige nu her en uge før det endelige valg er det dog friluft, der trækker mest - eller måske er det sådan lidt fifty-fifty, Meget kan nå at ske, siger Kristian.

Fakta:

Kristian valgte Friluftsliv. Cirka halvdelen af alle elever vælger noget andet, end deres første prioritet ved skolestart, mens 20 procent vælger noget, som stod på 5. eller 6. pladsen på deres prioriteringsliste.

Kristian Østergaard Nielsen

Kristian Østergaard Nielsen har lidt uro i maven op til valg af linje.