Det svære valg

07. november 2022

Efter at have prøvet alle seks linjer på Midtjysk skal eleverne nu træffe det endelige valg af linje for resten af året. Et nemt valg for mange, men næsten lige så mange er i tvivl til det sidste. Her er nogle gode råd til at træffe det rigtige valg.

Mange ting spiller ind, når elever i den kommende tid skal vælge deres linje. Lyst og interesse er selvfølgelig afgørende, men også kammeraternes valg spiller ind.

Det fortæller Stephan Lauridsen, som er en af dem, der styrer valgprocessen på skolen. En proces, som også indeholder en meningsmåling - eller exitpoll om man vil. Her kan eleverne uforpligtende krydse deres første og anden prioritet af. Det giver lærerne en pejling på, hvor mange elever, der kan mønstres på hver linje.

- Vi sigter mod at få en ligelig fordeling. Hvis der er for mange på et hold, kan det gå ud over undervisningen, så det spiller også ind på elevernes valg, siger Stephan.

Det skal være spændende

Valg af linjefag er som de fleste andre valg i livet ikke nemt. Men for ikke at gøre det alt for uoverkommeligt er det en forholdsvis lang proces, hvor der er tid til at tænke og snakke om ens valg.

Han opfordrer til, at man som forældre inviterer ind til en snak om, hvad man synes er spændende. Det handler om at lytte og bakke op. Men man må også gerne stille kritiske spørgsmål.

- Linjefaget fylder trods alt seks timer om ugen, så det skal helst opleves spændende og fedt. Hvis man møder op til et fag, man ikke brænder for, bliver det er meget langt efterskoleår. Derfor har det kæmpe betydning, at man vælger det rigtige for én selv, mener Stephan.

Han synes også, at man skal vælge et fag, hvor man har muligheder for at udvikle sig.

Stephan

Stephan opfordrer forældre til at tage en snak med deres unge om valg af linje, og til at man vælger et fag, hvor man har muligheder for at udvikle sig.